مجلة العلوم الاقتصادية والتسيير والعلوم التجارية
Volume 12, Numéro 2, Pages 337-348
2019-12-19

تقييم أداء النشاط الائتماني للبنوك التجارية في الجزائر

الكاتب : كبور نعيمة .

الملخص

ملخص: للبنوك التجارية دور حيوي في جذب الودائع و العمل على توظيفها في مختلف القطاعات الاقتصادية لتعظيم الأرباح ، وعليه فهي أمام مهمة جد حساسة تتطلب منها كفاءة عالية و مرونة في توفير الموارد اللازمة للتوظيف و إيجاد فرص جديدة للائتمان لاستغلال الموارد .و لتقييم أدائها يتطلب اعتماد عدة مؤشرات، التي تكشف لنا عن مدى كفاءة أداء البنوك الجزائرية في جذب الودائع و استخدامها في الاقتصاد. و من بين النتائج المتوصل إليها من هذه الدراسة ضعف المنافسة بين البنوك الجزائرية الناتج عن هيمنة البنوك العمومية ،نقص الوعي المصرفي للإفراد و الضمانات الكافية لضمان ودائعها،غياب التسويق المصرفي. تصنيف JEL :G2 21,G23,G29, P4 47, Abstract : Commercial bank it has a role for attracting deposits and work to employ them in various economic sectors in order to maximize profits, therefore, it is in front of a very sensitive task that requires high efficiency and flexibility for providing the necessary resources of recruitment and find a new opportunities credit to exploit resources. Performance evaluation requires the adoption of several indicators, which reveals the efficiency of the performance of Algerian banks. One of the results of this study is the weakening of competition between Algerian banks resulting from the dominance of public banks, thelack of banking awareness of individuals and guarantees to ensure their deposits, lack of banking marketing… Résumé: Les banques commerciales jouent un rôle vital qui consiste à collecter des dépôts et les employer dans divers secteurs économiques afin de les fructifier .De ce fait, elles se trouvent face à un engagement très sensible qui exige une efficacité et une flexibilité en matière de prêt et emprunt qui assurent leur performance. L’évaluation de cette dernière se base sur l’analyse de plusieurs indicateurs. Parmi les résultat dégagés de cette analyse, on trouve la faiblesse de la concurrence entre les banques algériennes à cause de la dominance des banques publiques, manque de sensibilisation bancaire des particuliers, manque de marketing bancaire Code de classification de jel : G2 21,G23,G29 , P4 47

الكلمات المفتاحية

جذب الودائع، كفاءة أداء البنوك التجارية، أهمية الودائع، تغطية الائتمان ; Attracting deposits, efficient functioning, importance of deposits, loan coverage ; Attirer les dépôts ,performance bancaire, importance des dépôts ;couverture de crédit