مجلة العلوم الاقتصادية والتسيير والعلوم التجارية
Volume 12, Numéro 2, Pages 231-248
2019-12-19

أثر تطبيق التسويق الداخلي في المنظمات السياحية على جودة الخدمات السياحية في الجزائر

الكاتب : خطابت أمينة . لخلف عثمان .

الملخص

ملخص: هدفت الدراسة إلى تحديد أثر تطبيق التسويق الداخلي في المنظمات السياحية على جودة الخدمات السياحية في الجزائر، واستكشاف درجة تطبيق التسويق الداخلي في الفنادق الجزائرية، ومستوى جودة خدماتها السياحية التي تقدمها للضيوف، ومحاولة اقتراح توصيات بناءا على النتائج المتوصل إليها، أجريت الدراسة من خلال استبيانين، الأول موجهإلى موظفي الفنادق الجزائرية، والثاني موجه إلى ضيوف هذه الفنادق، وتم إجراء التحليلات الاحصائية واختبار الفرضيات بواسطة برنامج.SPSS.V25. توصلت الدراسة إلى أن التسويق الداخلي يطبق في الفنادق المبحوثة بمستوى متوسط، وأن جودة الخدمات السياحية فيها تعتبر متوسطة، وأن كل بعد من أبعاد التسويق الداخلي (التوظيف، التكوين، التحفيز، الاتصال الداخلي، التمكين) يطبق بمستوى متوسط في الفنادق المبحوثة، كما توصلت إلى أن كل بعد من أبعاد التسويق الداخلي يؤثر في جودة الخدمات السياحية، وأنه يوجد أثر لتطبيق إجراءات التسويق الداخلي في المنظمات السياحية على جودة الخدمات السياحية في الجزائر. كلمات مفتاحية:التسويق. الداخلي.، الخدمات. السياحية. تصنيف JEL :M31 ، L83 . Abstract: The purpose of this study was to determine the effect of internal marketing application on tourism service quality in tourism organizations, as well as the degree at which the internal marketing is applied in Algerian hotels and the level of tourism service quality delivered to the customers, some recommendations are also suggested according to the results obtained, this study was conducted through two questionnaires, the first one is delivered to the employees of Algerian hotels, while the second one is delivered to the customers, the statistical analysis and hypothesis testing were carried out by the SPSS program. The results obtained indicated that the internal marketing is applied moderately, tourism service quality is found to be moderately as well, similarly, all the dimensions of internal marketing such as; employment, formation, motivation, internal communication and empowerment are applied at an average level, according to the study every dimension of internal marketing is found to have a significant effect on tourism service quality, consequently, there is a causal effect of internal marketing to tourism service quality in Algerian tourism organizations. Mots-clés:internal marketing ; Tourism services. Codes de classification de Jel: M31, L83.

الكلمات المفتاحية

التسويق. الداخلي.، الخدمات. السياحية.

أثر تطبيق التسويق الداخلي على جودة الخدمات الالكترونية لدى بنك Badr وكالة سعيدة.

أ/موفق ميمون .  أ/ رحماني أحمد .  أ/ زيتوني صابرين . 
ص 228-249.