Annales de l’université d’Alger
Volume 33, Numéro 4, Pages 621-632
2019-12-17

تأثير برنامج تدريبي ذهني مقترح في تحسين اتجاه الأطفال (6-8 سنوات ) نحو تعلم السباحة

الكاتب : أحمد زيوش . وليد لقوي .

الملخص

هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة تأثير برنامج تحضيريذهني مقترح لتحسين الاتجاه النفسيللأطفال (6-8 سنوات ) نحو تعلم السباحة ، التي تمت في مدينة بوسعادة على الأطفال (6-8 سنوات ) المنخرطين في مدرسة الديوان في المسبح النصف الأولمبي في الفترة ما بين ديسمبر 2017الى غاية أكتوبر 2018 بلغت العينة 08 أطفال تم اختيارهم بطريقة قصديه . وتم استخدام المنهج التجريبي وتطبيق مقياس مصورخضع للمواصفات العلمية اللازمة لقياس اتجاه الأطفال (6-8 سنوات) نحو تعلم السباحةيحتويعلى20 عبارة تم التعبير عنها برسوم توضيحية. و خلصت الدراسة الى النتائج التالية : - وجود تحسن في اتجاهات الأطفال بلغ نسبة 16.48%بين القياسين القبلي والبعدي بعد تطبيق برنامج التحضيرالذهني النفسي المقترح . - أظهرت الدراسة وجود فروق بين الذكور والإناث في الاتجاه نحو تعلم السباحة بالنسبة للقياس البعدي وهذا يدل على أن الجنس له تأثير على اتجاهالأطفال (6-8سنوات) نحو تعلم السباحة . الكلمات المفتاحية : برنامج تدريبي ذهني – الاتجاه – تعلم السباحة Abstract : The present study aimed at finding out the effect of a proposed mental andpreparatory program to improve the psychological orientation of children (6-8 years) towards swimming learning, which took place in the city of Busaada on children (6-8 years), who participated in the Diwan school in the Olympic half swimming pool between December 2017 By October 2018, the sample had reached 8 selected children . The experimental approach was use and the video recording scale was appliedsubjected to thescientific specifications necessary to measure the children attitude (6-8 years) towards swimming learning , it contains 20 words that were expressed in illustrations. The study found the following results: - An improvement in the attitudes of children reached 16.48% between the pre-scale and post-scalemeasured after the implementation of the proposed psychological mental preparation program. - The study showed that there are differences between males and females attitude towards swimming learning for post-measurement. This indicates that sex has an effect on the direction of children (6-8 years) towards learning to swim. Keywords: mental training program - direction - learn to swim

الكلمات المفتاحية

برنامج تدريبي ذهني – الاتجاه – تعلم السباحة