Annales de l’université d’Alger
Volume 33, Numéro 4, Pages 501-520
2019-12-17

الرُّواةُ المَوْصُوفونَ بِوَقْفِ المرفوعِ أو برَفْعِ المَوقوفِ

الكاتب : براهيم عزوز .

الملخص

The precise observation related to the identification and acceptability of hadith which diverge in its principles of elevated Hadith or the stopped one (with regard to the transmission linkage back to his companions) is to bring about some theologians to advocate the principle of "elevation" in their approach unlike some others who are more likely to opt for the other principle of "stopping" (at the Prophet's companions level) as a way of precaution to avoid attribution of any fallacious word to the Prophet. However, while some Hadith's scholars believe the authenticity of the above two types of hadith is more likely to depend on the factor of the more numerous of reporters whenever we want to opt for "elevation" instead of "stopping", some others are advocating to rather rely on the factor of the more memorizing among reporters. Consequently, it's well-worth noticing that Hadith's intricate authentication process of statement or judgement mainly relies on the pivotal role of the reporters but without ever dissociating them from their vacillating states of mood we should take into consideration in any assessment. The theologian scholar in his work has been focusing on a different set of reporters. Among them, those known to elevate the stopped hadiths in opposition to those who stopped the elevated ones. Such two opposing approaches are in fact advocated as the milestone of a whatever attempt to deal with hadith in its assessment and authentication. Taking at the same time into account the role of the reporters who remain the source around which studies are curried out to provide whether to adopt stopping or elevation as being two opposing principles. إنّ المتأمل في حكم الأحاديث رفعا ووقفا يجد أنّ بعضَ الأئمة يعطي حكم الرفع للحديث، وأئمةٌ آخرون يرون إعطاء حكم الوقف احتياطاً وتوقيا من نسبة قول إلى النبي صلى الله عليه وسلم، وبعضهم يرون أنّ الحكمَ للأكثر؛ فإذا كان رواة الوقف ـــ مثلاـــ أكثر عددا من رواة الرفع أعطوا الحكم للواقفين، وبعض الأئمة يرى أنّ العبرةَ بالأحفظ. هذا، والملاحظ أنّ الرواةَ هم مدار الحكم في هذه المسألة، وأنّ الحكمَ يختلف باعتبار أحوال هؤلاء الرواة، ووقف الباحثُ على مجموعة من الرواة وُصفوا بأنهم يرفعون الموقوف بينما وُصف آخرون بأنهم يقفون المرفوع، فرأى الباحث تتبع هؤلاء الرواة ومحاولة استقرائهم؛ لما له من التأثير المباشرِ على الأحكامِ المشارِ إليها سابقا التي يوردها أهل العلم في مسألة تعارض الرفع والوقف.

الكلمات المفتاحية

رفع ; وقف ; رواة ; موصوفون ; حديث