Annales de l’université d’Alger
Volume 33, Numéro 4, Pages 456-478
2019-12-17

الدافع المعرفي لدى طلبة الجامعة

الكاتب : بديعة بوعلي . مروى هبازة .

الملخص

الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مستوى الدافع المعرفي لدى طلبة قسم العلوم الاجتماعية بجامعة أم البواقي وقد استخدم المنهج الوصفي. وقد تكونت عينة الدراسة من (150) طالبا وطالبا. صممت الباحثتان مقياس الدافع المعرفي. ولمعالجة بيانات البحث استخدمت الأساليب الإحصائية التالية: معامل الارتباط بيرسون، معامل تصحيح الطول سبيرمان براون، معامل الفا كرونباخ، النسب المئوية، المتوسط الحسابي، التكرارات، الانحراف المعياري، تحليل التباين الأحادي، تحليل التباين الثنائي، اختبار (ت –T.test) واستخدام اختبار شيفيه. وأسفرت نتائج الدراسة على ما يلي: • مستوى الدافع المعرفي لدى طلبة قسم العلوم الاجتماعية بكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة العربي بن مهيدي أم البواقي مرتفع. • توجد فروق في الدافع المعرفي لدى عينة الدراسة تعزى الى متغير التخصص، والجنس. • لا يوجد أثر للتفاعل بين كل من متغيري تخصص والجنس في الدافع المعرفي. Abstract: This study purpose, is to determine cognitive motivation level of students in the Social Sciences Department at the University of Oum El Bouaghi, by applying descriptive approach. 150 students were used as samples for this study. The two researchers had designed the cognitive motivation scale. For the research’s data processing, the following statistical methods had been adopted: Pearson’s Correlation Coefficient, Spearman's Rank Correlation Coefficient, Cronbach's Alpha, Percentages, Arithmetic Mean, Frequencies, Standard Deviation, One-way analysis of variance, Two-way analysis of variance, T-test and Scheffe's Test. Study’s results are as follows: • Cognitive motivation level among Social Sciences Department students at the Faculty of Humanities and Social Sciences in Larbi Ben M’Hidi University, has been revealed high. • There are differences, which had been disclosed, due to specialty and gender variables. • In cognitive motivation, there is no interaction effect between the two specialty and gender variables.

الكلمات المفتاحية

الدافع المعرفي ; دافع حب الاستطلاع ; دافع المعرفة ; دافع القراءة