العربية
Volume 6, Numéro 2, Pages 83-96
2019-12-15

النّحو التعليمي بين صعوبة الفهم وكيفية التّوظيف Educational Grammar Between Difficulty Understanding And How To Recruit

الكاتب : عبد العزيز بوشلالق . سمراء شلواش .

الملخص

ملخّص: ليست القواعد غاية تقصد لذاتها ولكنّها وسيلة إلى ضبط الكلام، وتصحيح الأساليب وتقويم اللسان، فلا يُدرس منها إلّا ما يحقّق هذه الغاية. على هذا الأساس ينبغي لنا أن نعتني بحسن اختيار المباحث النّحوية الملائمة لمستوى نموّ المتعلّمين لإنشاء الدّافع لديهم واستثماره بعد ذلك في توظيف الّلغة. فما يقوم به المتعلّم على مستوى التّوظيف لا ينشأ إلاّ بالاستعمال، الّذي مردّه إلى تقوية المهارة عن طريق الممارسة التّكرارية، التي ترسخها في نفسه، دون إجهادها بالوقوف على الحركات الإعرابية، لأنّ الخلل عند المتعلّمين ليس في اكتساب العلم، بل في توظيفه. Abstract: The grammars are not an end in themselves, but a means to control speech, to correct methods and to assess the tongue, only to be taught to that end. On this basis we should take care of the good choice of grammar detectives that are appropriate to the level of growth of learners to create their motivation and then invest it in the employment of the language. What the learner does at the employment level arises only through use, which is due to the strengthening of skill through repetitive practice, which is entrenched in itself, without straining it by identifying the diacritical movements, because the imbalance in the learners is not in the acquisition of science, but in its employment .

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: (التّعليم + اللّغة العربية + النّحو + التّوظيف) ; Keywords : teaching + Arabic language + grammar + employment.