Revue des Sciences Humaines & Sociales
Volume 5, Numéro 2, Pages 485-599
2019-12-15

,(أثر الأنشطة البدنية الرياضية الجماعية في تنمية بعض المهارات العقلية والنفسية لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة (13ـ15 سنة

الكاتب : هواري سعايدية . كمال بن الدين . خالد مسعودي .

الملخص

تعتبر التربية البدنية والرياضية إحدى فروع التربية الأساسية التي تستمد نظرياتها من العلوم المختلفة وتستخدم عن طريق النشاط البدني المختار الموجه المنظم لإعداد الأفراد إعداد متكاملا مع ما يتلاءم مع حاجاته ولقد أصبحت التربية البدنية والرياضية محط اهتمام كل الشعوب، إذ لا يكاد أي مجتمع أن يخلو من شكل من أشكالها وأنها تشكل بنظمها وقواعدها ميدانا هاما وواسعا من ميادين التربية العامة وعنصرا أساسيا لإعداد الفرد في بناء المجتمع وإعداد الفرد فكريا، عاطفيا وبدنيا عبر أطوار حياته، وتمكنه اجتماعيا من تحقيق الصفات الخلقية كالنظام والاحترام، كما تعتبر العناية بالنمو العقلي لدى التلاميذ من أهم مراحل التربية حيث أن تلك المرحلة تعد البذرة الأساسية في تكوين شخصيتهم لذلك يأتي دور تربية الأفراد وتنمية مدركاتهم ومهاراتهم وهذا الاختلاف في المهارات العقلية يلعب دورا هاما ومؤثرا في حياتهم العلمية والمهنية، واعتبارا لأن المهارات العقلية موضوع مهم جدا في ضوء التغيرات التي تحدث في المجتمع سيعكف الباحثون على دراسة اسهامات مختلف الأنشطة البدنية والرياضية في الألعاب الجماعية في تنمية بعض المهارات العقلية لدى تلاميذ المتوسط ويحاولوا من خلال بحثهم معرفة تأثيرات الألعاب الجماعية على المهارات العقلية خلال حصة التربية البدنية والرياضية.حيث قمنا باجراء الدراسة على 140 تلميذ من تلاميذ المرحلة المتوسطة باستخدام مقياس المهارات العقلية الذي يحتوي على 24 بند و يقيس 06 ابعاد اساسية للمهارات العقلية ، حيث وجد انه هنالك فروق ذات دلالة احصائية بين الاختبار القبلي و الاختبار البعدي في ابعاد المهارات العقلية، ومن هنا يمكننا القول بأن الأنشطة الرياضي الجماعية لها دور كبير في تنمية المهارات العقلية لدى المراهق حيث تؤثر عليه بإيجاب. ومن هنا يمكننا القول بأن الأنشطة الرياضي الجماعية لها دور كبير في تنمية المهارات العقلية لدى المراهق حيث تؤثر عليه بإيجاب. Abstract: Physical and sports education is one of the main branches of education, which derives its theory from different sciences and is used by the chosen physical activity directed to prepare individuals in an integrated manner commensurate with the needs of the physical and sports education has become the focus of attention of all peoples, as no Virtually any society is devoid of one form and its systems and rules constitute an important and broad field of public education and an essential element for preparing the individual in the building of society and the intellectual preparation of the individual, emotionally and physically through the stages of his life, and socially enabling him to achieve moral qualities such as order and respect, as Care for the mental development of pupils is one of the most important stages of education, since that stage is the basic seed in the formation of their personality, so the role of educating individuals and developing their perceptions and skills and this difference in mental skills plays an important and influential role in their scientific and professional life, and as Because mental skills are a very important subject in the light of the changes that are taking place in the society, researchers will study the contributions of various physical and sporting activities in the group games in developing some of the mental skills of the students of the Mediterranean and through their research to know the effects of the collective games on Mental skills during physical and sports education. We conducted a study of 140 middle school students using the mental skills scale, which contains 24 items and measures 06 basic dimensions of mental skills. To say that group sports activities have a significant role in the development of mental skills in adolescents where it affects it positively. Therefore, we can say that collective sports activities have a great role in the development of mental skills in adolescents where it affects it positively.

الكلمات المفتاحية

الأنشطة البدنية الرياضية الجماعية ; المهارات العقلية والنفسية ; تلاميذ التعليم المتوسط