جسور المعرفة
Volume 5, Numéro 4, Pages 206-215
2019-12-12

إشكالية تعليمية الخطاب النقدي في الجامعة -قراءة في الأسباب والحلول-

الكاتب : حاج علي خديجة .

الملخص

الملخص بالعربية: إن المسار الذي دأبت عليه العملية التعليمية التعلمية عقدا من الزمن(في اتجاه واحد)؛ أي من الأستاذ نحو الطالب، أثر على دلالة المادة المعرفية(الدرس النقدي) وجعلها حبيسة الكتب التنظيرية، كما أثر على مستوى التحصيل المعرفي للطلبة في مقياس النقد. لذلك بادرنا باستقصاء واقع تمثُّل استصعاب فهم واستيعاب طلبة التدرج للمصطلحات والمفاهيم والمناهج النقدية-تبعا لما قمنا به من ملاحظات منهجية في الوضعيات التعليمية التعلّمية المختلفة: المحاضرات، التطبيقات، الامتحانات، بحوث التخرج...الخ- بغية التوقف عند أهم أسباب إشكالية تعليمية الخطاب النقدي لدى طلبة التدرج، ومن ثم تقديم رؤية نقدية للخروج بحلول عملية، والنهوض بمستوى أداءهم في المجال النظري والتطبيقي. الملخص بالاجليزية: The path that the learning process has been going through for a decade (in one direction), is from the teacher towards the student, has influenced the significance of the cognitive material (the critical lesson) and made it bound to the theoretical books, it also affected the level of cognitive achievement of students in the critical discourse module. Therefore, we initiated a survey dealing with the comprehension of the students of the gradation of terms, concepts and critical approaches - according to the methodological observations we have made in the different learning modes of learning: lectures, applications, exams, graduation research, etc. - in order to stop the most important reasons for weak cognitive achievement of students in The critical discourse module, and then provide a critical vision to come out with practical solutions, and improve the level of their performance in the theoretical and applied

الكلمات المفتاحية

الأستاذ ; الطالب ; الخطاب النقدي ; المفاهيم ; المناهج ; المصطلحات ; الأسباب ; professor ; students ; critical discourse ; concepts ; curriculum ; terminology ; reasuns ; solutions