الناصرية
Volume 10, Numéro 2, Pages 12-49

الحوار المسيحي الإسلامي والإعلام الجديد دراسة وصفية تحليلية Islamo-christian Dialogue And New Media Analytic Descriptive Study

الكاتب : بوسيف جمال .

الملخص

نهدف من خلال هذه الدراسة إلى محاولة الكشف عن أهم التحولات التي طرأت على مبادرات الحوار بين المسلمين والمسيحيين بعد ظهور الإعلام الجديد؛ من خلال التعرف على أهم الوسائل الإعلامية الجديدة المستخدمة في الحوار والسمات التي تميز الفاعلين من خلال هذه الوسائل الجديدة، بالإضافة إلى أنواع الحوارات التي ظهرت مع هذا النوع من الوسائل. توصلنا من خلال هذه الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: أن مبادرات الحوار بين المسلمين والمسيحيين استعملت وسائل الإعلام جديدة متنوعة (المواقع الالكترونية، الفايسبوك، اليوتيوب، تويتر، وانستغرام...)، وأن دائرة سلطة الحوار قد توسعت لتشمل عامة الناس بعدما كانت تقتصر فقط على ممثلي الديانتين والمتخصصين في علوم اللاهوت، كما وجدنا أن هذه الوسائل الجديدة تمخض عنها حوارات رسمية وغير رسمية. The following study aims at unveiling the most important changes that have taken place in the initiatives of dialogue between Muslims and Christians after the emergence of the new media; by trying to identify the most important new media means used in dialogue. Besides, we endeavour, in this study, to highlight the most important features that characterized the actors through these new means, along with types of dialogue which have appeared hand in hand with these kinds of means. This study has brought forth several results. The most important of which is that: the dialogue initiatives between Muslims and Christians have used a variety of new media (websites, Facebook, YouTube, Twitter...). In addition, the circle of dialogue has expanded to the general public after it was monopolized by the representatives of the two religions and specialists in theology. Henceforth, we found that these new means resulted in formal and informal dialogues.

الكلمات المفتاحية

حوار الأديان؛ الإعلام الجديد؛ مواقع التواصل الاجتماعي؛ المسيحية؛ الإسلام. ; Interfaith Dialogue ; New Media ; Social Media ; Christianism ; Islam.