دراسات
Volume 8, Numéro 2, Pages 121-132
2019-12-09

المنهاج التربوي الخلدوني

الكاتب : دايم سماحية .

الملخص

The curriculum is a necessary means to guide the educational process towards its intended destination, so we find educational researchers focus their efforts to build old and modern, and Ibn Khaldun one of those who set educational curriculum and evidence of this "his introduction", which was filled with ideas and educational perceptions reflected in the elements that It requires the building of an educational educational curriculum such as: determining the desired ends of education, teaching content, teaching methods, means, and proposing the best method of teaching. يعد المنهاج وسيلة ضرورية لتوجيه العملية التعليمية التربوية نحو وجهتها المقصودة ، لهذا نجد الباحثين التربويين يركزون جهودهم لبنائه قديما وحديثا ، و ابن خلدون أحد أولئك الذين وضعوا منهاجا تعليميا تربويا و الدليل على ذلك "مقدمته" التي حفلت بالأفكار و التصورات التربوية المتجلية في العناصر التي يتطلبها بناء منهاج تعليمي تربوي مثل : تحديد الغايات المرجوة من التعليم ، المحتوى التعليمي ، طرق التدريس ، الوسائل ، اقتراحه لأفضل طريقة في التدريس .

الكلمات المفتاحية

; platform ; curriculum of khaldooni ; components of the khaldoon curriculum ; objectives ; student’s profile ; teaching methods ; teaching aids ; المنهاج ; المنهاج الخلدوني ; مكونات المنهاج الخلدوني ; الغايات ; ملمح التلميذ ; طرق التدريس ; الوسائل التعليمية ;