مجلة كلية الآداب واللغات
Volume 5, Numéro 1, Pages 271-285
2019-12-05

نظريات تعليم اللغة والبحث اللساني الحديث

الكاتب : جغبوب صورية .

الملخص

يتناول هذا البحث العلاقة الرابطة بين الاتجاهات اللسانية الأساسية في دراسة اللغة ومجال تعليم اللغات وتحديدا نظريات تعلم اللغات. حيث يلاحظ الباحث في هذا المجال أن الاتجاهات اللسانية الحديثة لها دور بارز في تطور نظريات التعلم فالبنوية تمكنت من تحديد البناء والبحث في مستويات اللغة لتسهيل تعلمها، والتوليدية التحويلية شرحت وحللت العمليات الذهنية المتحكمة في القدرة على إنجاز الكلام، أما مدرسة علم نفس الاجتماعي فحاولت ضبط جميع المتغيرات المتحكمة في فهم اللغة والتواصل اللغوي بين البشر سواء كانت هذه العناصر لغوية أم غير لغوية. وهذه النتائج كان لها دور بارز في تطور النظريات السلوكية والنظريات المعرفية في مجال التعلم. This research deals with the relationship between the basic linguistic trends in the study of language and the field of language teaching, especially the theories of learning languages. Where the researcher noted that the modern linguistic trends have a prominent role in the development of theories of learning Benoit was able to determine the structure and research in the levels of language to facilitate learning, and transformational transformation explained and analyzed the mental processes controlling the ability to accomplish speech, but the School of Social Psychology tried to adjust all The variables controlling the understanding of the language and linguistic communication between humans whether these elements are linguistic or non-linguistic. These findings have played a prominent role in the development of behavioral theories and cognitive theories in the field of learning.

الكلمات المفتاحية

اللسانيات؛ التعليمية؛ البنيوية؛ التوليد؛ التحويل؛ السياق.