مجلة الابداع الرياضي
Volume 10, Numéro 2, Pages 497-516
2019-12-05

Psychological Solidity And Its Relation To The Organizational Commitment Of Teachers Of The Institute Of Science And Techniques Of Sports And Physical Activities At The University Of M’sila

Authors : Benredjem Idriss .

Abstract

The study gains its significance through the method that has been chosen by the researcher; which is a scientific method. In order to define the nature of the correlational connection between the psychological solidity and its Relation to the organizational commitment of teachers of the Institute of Science and Techniques of Sports and Physical Activities at the University of M’sila, The researcher applied the descriptive method using the correlational exchangeable relations, moreover, the researcher used the survey as a tool to collect data and information. The sample of the study has been chosen using the comprehensive survey where the number of the study sample reached 60 teachers. The researcher deduced the following: There is a correlational subsequent relation between commitment to responsibility and organizational commitment, There is a correlational relation between the control and the organizational responsibility, There is no relation between challenge and organizational responsibility . تكسب الدراسة أهميتها من خلال نية الباحث إتباع منهج علمي يثري المعرفة، لمعرفة طبيعة العلاقة الارتباطية بين الصلابة النفسية بالالتزام التنظيمي لدى اساتذة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بالمسيلة، حيث استخدم الباحث المنهج الوصفي بطريقة العلاقات الارتباطية المتبادلة، والاستبيان كأداة لجمع البيانات والمعلومات، وقد تم اختيار عينة الدراسة بطريقة المسح الشامل، حيث بلغ عدد عينة الدراسة (60) استاذ، وقد توصل الباحث الى أنه : توجد علاقة ارتباطية طردية بين الالتزام بالمسؤولية و الالتزام التنظيمي ، و توجد علاقة ارتباطيه بين التحكم والالتزام التنظيمي، و لا توجد علاقة بين التحدي والالتزام التنظيمي.

Keywords

Psychological Solidity, Organizational responsibility, Teachers University of M’sila