مجلة الدراسات والبحوث الاجتماعية
Volume 7, Numéro 3, Pages 58-65
2019-10-03

المناخ التنظيمي وعلاقته بالتوافق المهني في المؤسسات التربوية

الكاتب : عطاالله محمد .

الملخص

تلعب المؤسسات التربوية بمختلف أطوارها دورا جوهريا في تطوير حركة المجتمع وذلك لتركيزها بشكل رئيسي على تطوير العامل البشري والذي يعد أساس كل تطور ونهضة,وما يشهده عالمنا من تقدم وتطور حضاري وتكنولوجي فرض على المؤسسات التربوية أن تلعب دورا أكبر كونها أداة حيوية وفاعلة في المجتمعات الإنسانية . يتوقف نجاح المؤسسات التربوية في تحقيق أهدافها وغاياتها على عدد من المتغيرات ويعد المناخ التنظيمي أحد أهم هذه المتغيرات كما أن الأساتذ في المؤسسة التربوية من أكثر العاملين تأثرا بالمناخ السائد إذ يشكل المناخ الذي يعيشونه فيها عاملا هاما في درجة نجاحها وتحقيق أهدافها وفي شعورهم بالرضا والرغبة في بذل أقصى جهودهم لانجاز متطلبات أدوارهم وكذا شعورهم بالتوافق المهني في بيئة عملهم . يهدف هذه البحث إلى معرفة علاقة المناخ التنظيمي بالتوافق المهني في المؤسسات التربوية Educational institutions play a major role in the development of the movement of society, focusing mainly on the development of the human factor, which is the basis of every development and progress in our world and the development of civilization and technology, which requires educational institutions to play a greater role as a vital tool in human societies. The success of educational institutions depends on a number of variables. The organizational climate is one of the most important of these variables, and the teachers are among the most affected by the climate in all its dimensions. The climate in which they live is an important factor in their success, And the desire to make the utmost efforts to fulfill the requirements of their roles as well as their sense of professional compatibility in the work environment The aim of this study is to know the relation between the organizational climate and its different dimensions by professional compatibility in educational institutions

الكلمات المفتاحية

المناخ التنظيمي ، التوافق المهني ، المؤسسات التربوية