مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 8, Numéro 5, Pages 374-389
2019-12-01

أنماط التقويم ودوره في تفعيل العملية التعليمية

الكاتب : عماري عبد الله . حسناوي إيمان .

الملخص

تتشكل العمليّة التعليميّة من عدة ركائز متفاعلة تكون بنية التعليم ، لتبرز طبيعتها الطامحة للتجديد، والتقدم عن طريق التفحص و إعادة النظر في المواقف التعليمية المعاشة . سعيا لتبيين مدى تحقيق أهدافها المسطرة منذ بدايتها حتى نهايتها، عن طريق ما يعرف بالتقويم الذّي يعد أحد العناصر الأساسية في المنظومة التربوية. إذ يعد جهازا للتحكم فيها ومركزا للسيطرة على جميع عملياتها التعليمية ، ولم تأت هذه الأهمية من فراغ، بل هي نتيجة لبحوث تربوية فتشت عن حلول لمشاكل التعليم، التّي مر بها العالم فالتقويم لم يصل إلينا بمفهومه الحالي، إلا بعد ما طالته مراحل من التغير والتجديد الطويل و المستمر . ولأهمية هذا العنصر الأساس في التربية قررنا التطرق إلى أهم أنماطه ؛ لأن كثيرا من الفاعلين في التربية يعتقدون بأنه مقصر على الاختبارات التي يعطيها الأستاذ لتلميذه في آخر الفصل فقط ، متناسين أنه يلامس جميع جوانب المتعلقة بالتربية و التعليم و عليه جاءت فكرة مقالنا . Abstract: The process of dedactics is formed from many interactive basics formulating the teaching framework , for arrising its nature which has prosperity of updating and progress through diagnosing and looking after the vival attitudes of dedactics. Aiming for showing how extent could its planning coals achieved from its starting off point until the end beyond what's known by evaluation.which is considered as one of the most important element at the educational system. Therefore is considered as a means to control it ,as well as make a whole focus on its detactical processes .That importance didn't arrive from nothing ,but it comes into existence beyond many pedagogical researchers, looking up for solutions of problems may face teaching around the world. So the evaluation' concept witnessed stages of changes and a continuous updating. Due to the important to that basic element in education ,we decide to tackle the most important models of evaluation.Because the majority of persons who intersted in education wonder that evaluation restricted only on the formal exams set by teachers to his/her learners at the end of each academic term , forgetting that it has a total attachments with in each side related to the subject of education and teaching ,that's why we view that's idea for our essay.

الكلمات المفتاحية

أنماط تقويم ،معلم ، متعلم ،منهاج ، إدارة تربوية . ; Keys words: Models of evaluation ,sight, learner,syllabus,educational management