مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 8, Numéro 5, Pages 128-140

تحليل الخطاب الحجاجي وفق استراتيجية الإيتوس في المشروع البلاغي لمحمد مشبال

الكاتب : غالم عبد الصمد .

الملخص

الملخص بالعربية يعتبر الباحث المغربي " محمد مشبال " من أهم البلاغيّين المعاصرين الذين اهتموا بدراسة البنيات الحجاجية في النصّ ، و لم يقصي في ذلك دراسة المكونات التخييلية ، بل دعا لإقرار وجود تلازم بين التصوير و الحجاج في مختلف الخطابات التداوليّة ، و على ضوء هذا التوجه المنهجيّ سعى لقراءة التراث العربيّ القديم و مختلف الخطابات الراهنة . تميز محمد مشبال في مشروعه البلاغيّ الحجاجيّ بالمزاوجة بين التنظير و التطبيق ، و اتضح ذلك جليا في تعامله مع المقولات البلاغيّة التي أرسى دعائمها أرسطو خاصة استراتيجيات اللوغوس و الإيتوس و الباتوس التي تعتبر أساس كل خطاب حجاجيّ ، لذلك اعتمد عليها محمد مشبال في قراءته لمختلف النصوص. سعى هذا البحث لتقديم استراتيجة الإيتوس و كشف طريقة تعامل محمد مشبال معها في تحليله للنصوص الحجاجيّة . abstract The Moroccan researcher "Mohammed Mashbal" is one of the most important modern linguists interested in studying the structure of argumentation in the text. In this context, he sought to establish a correlation between the imaginary and the argumentation in various deliberative discourses and, in light of this methodological approach, he sought to read the ancient Arab heritage and the various current discourses. Mohammed Mashbal distinguished in his argumentative project by combining theory and practice. This was evident in his dealing with the rhetorical statements laid down by Aristotle in particular the strategies of the Logos, the ethos and the pathos. As these were the basis of every argumentative speech, Muhammad Mashbal relied on them to analyze these components in his reading of the various dialectical texts. And since these methods are the basis of each successful Hajj speech, he relied on the analysis of these components in his reading of the various texts This research sought to present the strategy of ethos and to reveal the way Mohammed Mishball dealt with it in his analysis of the argumentatives texts

الكلمات المفتاحية

إيتوس ؛ حجاج ؛ استراتيجية ؛ خطاب ; Ethos ؛Argumentation ؛Strategy ؛ Discourse