مجلة اقتصاديات الاعمال والتجارة
Volume 4, Numéro 2, Pages 212-233
2019-09-30

القدرة التنافسية لقطاع السياحة والأسفار في الجزائر

الكاتب : سفيان خلوفي . كمال شريط .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى تحليل مؤشرات القدرة التنافسية لقطاع السياحة والسفر في الجزائر وفقا لما جاءت به المنظمة العالمية للسياحية والسفر في تقاريرها السنوية لسنتي 2015 و2017، وكذا الوقوف على أداء قطاع السياحة والسفر في الجزائر، وتوصلت الدراسة إلى أن القدرة التنافسية لقطاع السياحة والسفر لأي بلد تتجسد في أربعة مؤشرات رئيسية هي: البيئة التمكينية، الظروف والسياسات التمكينية، البنية التحتية، الموارد الطبيعية والثقافية. حيث تتمتع الجزائر بمقومات سياحية متنوعة وثرية، لكن ضعف الخدمات السياحية وقلة البنية التحتية المرتبة بالنشاط السياحي، وعدم اعتبار القطاع السياحي من الأولويات، كان عائقا أمام الدولة لتحقيق الأهداف المرجوة من هذا القطاع، وأوصت الدراسة في الأخير بضرورة دعم القطاع السياحي واعتباره من الأولويات، والسعي وراء تحقيق تكامل بين القدرات التنافسية للسياحة والسفر، لاسيما فيما تعلق بالبنية التحتية والخدمات السياحية وتوفير الأمن والسلامة والصحة، وصولا إلى الاستدامة البيئية والمحافظة على الموارد الطبيعية والثقافية، حتى تتماشى والقدرة التنافسية السعرية التي تتمتع بها الجزائر مقارنة مع دول العالم، واستغلالها كميزة لقطاع السياحة والسفر في الجزائر. Abstract: This study aims to analyze the competitiveness indicators of the tourism and travel sector in Algeria according to the World Travel and Tourism Organization in its annual reports for the years 2015 and 2017, as well as the performance of tourism and travel sector in Algeria. The study concluded that the competitiveness of travel and tourism sector In four key indicators: enabling environment, enabling conditions and policies, infrastructure, natural and cultural resources. Where Algeria enjoys a variety of tourist resources and rich, but the weakness of tourism services and the lack of infrastructure ranked tourism activity, not to consider the tourism sector a priority, was a barrier to the State to achieve the desired goals of this sector, and recommended the study in the latter need to support the tourism sector and a priority, To integrate tourism and travel competitiveness, especially in relation to infrastructure and tourism services, and to provide security, safety and health, to environmental sustainability and conservation of natural and cultural resources, so that the competitiveness of the price Of which Algeria enjoys Mqarndta with the countries of the world, and exploit an advantage for travel and tourism in Algeria.

الكلمات المفتاحية

سياحة، قدرة التنافسية، قطاع السياحة والسفر، منظمة عالمية للسياحة، الجزائر.