مجلة العلوم النفسية والتربوية
Volume 5, Numéro 3, Pages 60-75
2019-10-01

مشروع الحياة لدى المراهقين المعاقين بصرياً

الكاتب : بريك نبيلة . مشري سلاف .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن مشروع الحياة لدى المراهقين المعاقين بصرياً؛ وبالاعتماد على المنهج الوصفي الاستكشافي أجريت الدراسة على ثلاثون (30) مراهقاً معاقاً بصرياً بولاية الوادي، تم استخدام استمارة معلومات لجمع بيانات الدراسة، والنسب المئوية للمعالجة الإحصائية؛ دلّت النتائج على ما يلي: - لا يوجد لدى المراهقين المعاقين بصرياً اختيار مهني في إطار مشروع الحياة. - لا يوجد لدى المراهقين المعاقين بصرياً كفايات بناء مشروع الحياة. وعليه؛ وفي ضوء نتائج الدراسة تمت التوصية بضرورة تبني برامج تربية الاختيارات التي يمكن من خلالها تنمية الكفايات التي تساعد المعاقين بصرياً على بناء مشروع الحياة. Abstract: This study aims to reveal the project of life for visually impaired adolescents. The study was conducted on thirty (30) visually impaired adolescents depending on descriptive exploratory approach in the state of Eloued, Information worksheet was used for collecting the data of the study and the percentages of statistical processing. The resulted showed that: - The visually impaired adolescents do not have professional choice in the project of life. - The visually impaired adolescents do not have competencies to build the project of life. Therefore, in the light of the results of the study, it was recommended to adopt the educative programs of the choices through which the development of competencies that help the visually impaired to build the project of life.

الكلمات المفتاحية

مشروع الحياة؛ الكفايات؛ الهوية المهنية؛ الاستكشاف؛ الاستقلالية؛ الإعاقة البصرية. ; The project of life; professional identity; exploration; independence; the visually impaired.