دراسات نفسية وتربوية
Volume 12, Numéro 3, Pages 131-149
2019-10-31

فاعلية التدريس وفق نموذج ابعاد التعلم لـ (مارزانو) في تنمية تحصيل الرياضيات لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية

الكاتب : عبدالقادر بن الحاج جلول . أحمد قيدوم .

الملخص

هدفت الدراسة للكشف عن فاعلية نموذج ابعاد التعلم لـ (مارزانو) في تنمية تحصيل الرياضيات لدى تلاميذ الطور الثالث من مرحلة التعليم الابتدائي. وللتحقق من هدف الدراسة اعتمد الباحث المنهج التجريبي بتصميم مجموعتين تجريبية وضابطة مع القياس القبلي والبعدي ، وطبقت الدراسة على عينة قوامها (199) تلميذا، منها (133) مجموعة تجريبية و (66) مجموعة ضابطة، و أعد دليلا للمعلم وعرضه على مجموعة من الاساتذة في علوم التربية للتأكد من صدق المحتوى ومن خلال معادلة (Lawchi) اثبت صلاحيته، كما أعتمد نتائج الاختبارات الفصلية المعدة وفق النموذج المعتمد في امتحان نهاية مرحلة التعليم الابتدائي. توصلت الدراسة الى: عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية بين المجموعتين(التجريبية والضابطة) في تحصيل الرياضيات في الاختبار القبلي. ووجود فروق ذات دلالة احصائية بين القياسين (القبلي و البعدي) في تحصيل الرياضيات لدى المجموعة التجريبية لصالح الاختبار البعدي. كما تأكدت فاعلية التدريس وفق نموذج ابعاد التعلم لـ (مارزانو) من خلال اختبار ايتا. وخلص الباحث الى توصيات واقتراحات. الكلمات المفتاحية: ابعاد التعلم؛ رياضيات؛ تعليم ابتدائي Abstract : The study aimed at detecting the effectiveness of Marzano's of learning dimensions model in the development of mathematics achievement among students of the third stage of primary education. In order to verify the objective of the study, the researcher adopted an experimental method by designing two groups (experimental and control) along with a pre-test and post-test measurement. The study was applied on a sample of (199) students; (133) experimental groups, (66) control group. A teacher's guide was prepared and presented to a group education sciences professor to verify the validity of the content and through the equation (Lawchi) proved valid, and the results of the quarterly examinations were based on the model adopted at the end of primary education. The study reached: - There were no statistically significant differences between the two groups (experimental and control) in the achievement of mathematics in the pre-test. - There were statistically significant differences between the two groups (experimental and control) in the achievement of mathematics in the post-test. There are statistically significant differences between the measures (pre-test and post-test) in the achievement of mathematics in the experimental group in favor of the post-test The effectiveness of teaching according to the Marzano dimensions of learning model has been confirmed by the ETA test. The researcher ends up with some recommendations and suggestions. Keywords: dimensions of learning; mathematics; primary education

الكلمات المفتاحية

ابعاد التعلم؛ رياضيات؛ تعليم ابتدائي