دراسات نفسية وتربوية
Volume 12, Numéro 3, Pages 27-41
2019-10-31

دور التعليم قبل مدرسي في تنمية المفاهيم المعرفية لدى تلاميذ السنة الأولى ابتدائي (دراسة ميدانية مقارنة بين تلاميذ استفادوا وآخرين لم يستفيدوا من التعليم قبل مدرسي ببعض مدارس مدينة مستغانم)

الكاتب : Boutlidja Ramdane .

الملخص

الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على دور التعليم قبل مدرسي في تنمية المفاهيم المعرفية الأساسية لدى تلامذة السنة الأولى ابتدائي بمدينة مستغانم، واشتملت عينة الدراسة على 355 تلميذ (176 أنثى، 179 ذكر) خلال الموسم الدراسي 2017/2018، واستخدمت أداة لقياس المفاهيم المعرفية، أسفرت نتائج الدراسة على وجود أثر دال إحصائيا لمتغير التربية التعليم قبل مدرسي على المفاهيم المعرفية ( التوجه الفضائي، الجانبية، التذكر)، في حين تمّ التوصل إلى عدم معنوية تأثير متغير الجنس على متغيري التوجه الفضائي والجانبية، وخلصت الدراسة إلى بعض التوصيات والاقتراحات. Abstract : The objective of my study is to know the role of preschool education in the development of language and cognitive skills among students in the first year of primary school belonging to the town of Mostaganem. The sample of this study consisted of 355 pupils (186 girls, 179 boys) in the school year 2017/2018. and we use two types of tests to measure cognitive skills acquired. the conclusion of our study indicates a significant way, the influence of pre-school significant impact on the development of cognitive skills among children including pre-school (the ability to move in the area outside the installation of laterality, memorization) However, the variable "sex" does not seem to be influenced on special orientation and lateralization process. Finally, the final conclusions focused on some recommendations and proposals that we have found useful over the subject. .

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: التعليم قبل مدرسي؛ المفاهيم المعرفية الأساسية : التوجه الفضائي؛ الجانبية؛ التذكر. ; Keywords: pre-school.; the ability to move in the area outside the installation of laterality, memorization