مجلة سوسيولوجيا
Volume 3, Numéro 2, Pages 166-179
2019-10-01
الكاتب : عباس لخضر . نجام خالد . حرواش لمين .
هدفت هذه الدراسة الى الكشف عن التأهيلـل النفـسي وأثـره عـلى الصحـة النفسية لـدى المعـاقين حـركيا ولان التأهيل النفسي يحتاج إلى كوادر مختصة لا تراعي فقط قدرات المعاق بل تمتد إلى وضعيته النفسية والاجتماعية والتأهيل النفسي للمعاقين هو برنامج أو أداة لدمج المعاق في المجتمع بصور تجعل من المعاق يشابه وضعه قدر الإمكان الوضع الطبيعي للفرد العادي حيث سعينا أن تتم هذه العملية بصورة ايجابية وذلك بإشراك هذا المعاق بالنشاطات الاجتماعية والتربوية. وقد قمنا بدراسة استطلاعية في المركز النفسي البيداغوجي للمعاقين حركيا بحيث قمنا بالتعرف على مجتمع الدراسة والظروف المحيطة بهم وهذا لضبط المتغيرات الدخيلة وقمنا باختيار العينة التي تتوافق ومجالات الدراسة ومن ثم قمنا بالدراسة الأساسية على عينة قدرها 20 طفلا وقد قمنا بضبط فقرات مقياس الصحة النفسية والتعديل عليه لملائمة المتغيرات الخاصة بالأطفال المختارين ضمن العينة، ومن ثم قمنا بدراستنا الأساسية وقد استخلصنا النتائج التالية: نجاح الدراسة في معالجة بعض الحالات النفسية للأطفال وتقدم ملحوظ في عملية الاندماج بالمجتمع. نجاح الدراسة في ضبط السلوكات الخاصة بالأطفال وبناء العلاقات الاجتماعية وتطور جيد في مستويات الصحة النفسية. معظم اهتمامات مربيين شملت على الجانب التأهيل النفسي بالدرجة الأولي لكونه يمثل قاعدة أساسية لاكتساب وتطوير الصحة النفسية وتحسين السلوك الانفعالي لدى المعاقين حركيا. تعد طريقة التأهيل النفسي إحدى أهـم الطرق التي أصبح يعول عليها كثيرا في مجال النشاط البدني المكيف وشملت مختلف الأعمار والاجناس. The aim of this study is to reveal psychological rehabilitation and its impact on the mental health of the mentally handicapped. Psychological rehabilitation requires specialized cadres that not only take into account the abilities of the disabled but also extend to their psychological and social status. Psychological rehabilitation for the disabled is a program or tool to integrate the disabled into society, As far as possible the normal situation of the average individual, where we sought to achieve this process positively by involving this disabled social and educational activities. We conducted a survey study in the psycho-pedagogical center for the physically disabled so that we identified the study community and the circumstances surrounding them. This is to control the extraneous variables and we chose the sample that corresponds to the fields of study and then we conducted the basic study on a sample of 20 children. Variables for the selected children within the sample, and then we conducted our basic study and we concluded the following results: The success of the study in the treatment of some psychological cases of children and progress in the process of social integration. The success of the study in controlling the behavior of children and building social relations and the development of good mental health levels. Most of the concerns of educators included on the psychological rehabilitation side primarily because it is a basic basis for the acquisition and development of mental health and improve the emotional behavior of the physically disabled. The method of psychological rehabilitation is one of the most important methods that have become very reliable in the field of physical activity adapted and included different ages and races.
التأهيل النفسي؛ التنظيم السلوكي؛ الراحة النفسية؛ العلاقات الاجتماعية. ; psychological rehabilitation; behavioral regulation; psychological comfort; social relations
نوري محمد
.
ص 74-93.
إلياس بومعراف
.
مراد صاولي
.
ص 191-211.
عبـد الرحمـان فطنـاسي
.
ص 251-267.
هلال عبد المجيد
.
الدكاري عبد الرحمان
.
ص 138-150.