مجلة البشائر الاقتصادية
Volume 5, Numéro 2, Pages 381-404
2019-10-24

دور إدارة الكفاءات البشرية في تحسين أداء مؤسسات التعليم العالي – دراسة لآراء عينة من القيادات الإدارية بجامعة العربي التبسي تبسة -

الكاتب : زارع رباب . بورحلي أحمد توفيق .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على اتجاهات آراء القيادات الإدارية في جامعة العربي التبسي تبسة حول واقع تطبيق إدارة الكفاءات البشرية بوظائفها (توظيف، تنمية، تقييم) والدور الذي تلعبه في تحقيق كفاءة وفعالية وجدوى واستدامة مستوى الأداء في هذه الجامعة، وقد تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي للوصول إلى الأهداف المحددة ومن أجل الجمع بين الدراسة النظرية والدراسة الميدانية تم استخدام الاستبيان كأداة لجمع البيانات وتم توزيعه على مجتمع الدراسة المتمثل في القيادات الإدارية (مدير الجامعة ونائبه، عمداء الكليات ونوابهم، ورؤساء الأقسام) بجامعة العربي التبسي والبالغ عددهم (70) وتم استرجاع (50) استمارة تم تحليل نتائجها من خلال برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الإنسانية SPSS V20، وبناء على ذلك توصلت الدراسة إلى جملة من النتائج من أهمها وجود علاقة ارتباط إيجابية بين المتغيرات الفرعية المستقلة والتي تمثل وظائف إدارة الكفاءات البشرية (توظيف، تنمية، تقييم) والمتغير التابع المتمثل في مستوى كفاءة وفعالية وجدوى واستدامة الأداء في الجامعة محل الدراسة. Abstract This study is aimed at Identify trends of the views of the administrative leaders in the University L’Arbi tbessi Tebessa, On the reality of the application of human competencies management functions (Employment, Development, Motivation) And the role it plays In achieving efficiency, effectiveness, feasibility and sustainability Level of performance at this university, The analytical descriptive approach has been adopted In order to reach the goals set And to combine theoretical study with field study, The questionnaire was used as a data collection tool It was distributed to the study community represented by administrative leaders (The university director and his deputy, the deans of the colleges and their deputies, and heads of departments) At the University L’Arbi tbessi And their number (100) It was recovered (50) A questionnaire whose results were analyzed Through the Statistical Package for Human Sciences SPSS V20, Accordingly The study found a number of results The most important results of the study There is a positive relationship between the independent sub-variables which represent the functions of managing human competencies (Employment, Development, Motivation) And the dependent variable of efficiency, effectiveness, feasibility and sustainability of performance In the university in question.

الكلمات المفتاحية

إدارة الكفاءات البشرية ; توظيف الكفاءات البشرية ; تنمية الكفاءات البشرية ; تقييم الكفاءات البشرية ; أداء مؤسسات التعليم العالي ; Human competency management ; Recruitment of Human Competencies ; Development of human competencies ; Evaluation of human competencies ; Performance of higher education institutions