مجلة الر سالة للدراسات والبحوث الإنسانية
Volume 4, Numéro 3, Pages 56-65

ملامح العجائية في قصص الأطفال

الكاتب : آجقو سامية .

الملخص

ملخص أدب الطفل صورة مصغرة عن أدب الكبار يعتلي منبر البساطة والتشويق والاثارة في الطرح؛ فهو أدب تتوفر فيه مقومات الأدب، من أسلوب ولغة وخيال وعاطفة، وهدف أسمى يرمي إلى تقوية ساعد الطفل لخوض معترك الحياة من جميع الجوانب، الدينية والنفسية والاجتماعية والتربوية. ويعدّ العجيب والغريب مِلح هذه القصص في بنيتها السردية (الشخصيات، الأحداث، الزمان، المكان) وعسيلة تثير رغبة الطفل فيتلقاها كلا متكاملا ومتجانسا في ازدواجية ثقافية (غربية وعربية) وهذا ما نلمسه جليا في هذه القصص المختارة (فلة والأقزام السبعة، جميلة والوحش، سندريلا) وتسليط الضوء على أهم القضايا الفنية التي تحكم هذا النمط القصصي (المترجم). Abstract The literature of the child is a miniature picture of adult literature. It is a platform of simplicity, suspense and excitement in the subtraction. It is a literature in which the elements of literature are composed of style, language, imagination, passion and a supreme goal aimed at strengthening the child's help in the life of all aspects, religious, psychological, social and educational. The strange and strange of these stories in the structure of narrative (characters, events, time, place) and a woman raises the child's desire to receive both integrated and homogeneous in the double cultural (Western and Arab) and this is what is evident in these selected stories (Fella and the Seven Dwarfs, beautiful and the beast, Cinderella) And highlight the most important technical issues governing this narrative mode.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: أدب الطفل ؛ البناء الفني ؛ البنية السردية ؛ القصة ؛ العجائبية. ; Keywords: Artistic construction; children's literature; narrative structure; story; wonderland.