حوليات الآداب واللغات
Volume 6, Numéro 3, Pages 27-37
2018-09-15

صراع الأنساق الثقافية في رواية شهرزاد تقطف الزعتر في عنبتا

الكاتب : مفيدة ميزان . أد حورية رواق .

الملخص

يعالج هذا المقال قضية الأنساق الثقافية وذلك بتطبيق منهج النقد الثقافي الذي يكشف أبرز الأنساق الثقافية المضمرة في رواية "شهرزاد تقطف الزعتر في عنبتا" لأنور حامد، ودراستها في سياقها الثقافي والاجتماعي والسياسي والتاريخي، باعتبارها نصا متخيلا يزخر بالتمثيلات الثقافية المختلفة، لا سيما وقد تمحورت جلها حول الصراع السياسي والاجتماعي، وتمظهرات الهوية والخيانة وتجسيدها لجدلية الأنا والأخر من خلال ارتباطها بالنسق التراثي والتاريخي. هذه الأنساق وجهت شخصيات الرواية، وشكلت حلقة صراع كائن ولا زال بين الشعب الفلسطيني والاحتلال الصهيوني ؛ ما جعل الرواية نصا ثقافيا بامتياز. Conflict of cultural patterns in the novel of Chahrazad taktifo el zaatar fi Anabata –Anouar Hamid This article addresses the issue of cultural models by applying the method of cultural criticism, which explores the most important cultural models embodied in the novel " Shehrazade takes thyme in Anabta " by Anwar Hamed . His study in the cultural, social, political and historical context, as a fictional text, is full of these modalities and different cultural representations, in particular, and has focused mainly on the political and social conflict and the manifestations of the identity and betrayal, and its concretization of the argument of me and the others, through its association with the patrimonial and historical contexts. These models directed the characters of the novel, and formed a cycle of conflict, existed and always excite between me (Palestinian people ) and the others

الكلمات المفتاحية

: النسق الثقافي. الانا والآخر . الهوية . النسق المضمر The cultural model ؛ Shehrazade takes thyme in Anabta ؛ me and others ؛ the identity ؛the implicit model؛