حوليات الآداب واللغات
Volume 6, Numéro 2, Pages 335-370
2018-05-15

الاقتباس المسرحي عن الرواية من خلال تجربة "مراد سنوسي

الكاتب : طمين سارة . بن لقريشي د عمار .

الملخص

تحاول هذه الدراسة أن تكشف تطبيقا عن عملية "الاقتباس" من الرواية للمسرح من خلال تجربة جزائرية للكاتب المسرحي "مراد سنوسي" أمام تواجد هذه العملية في كل مسارح العالم. وتضعنا معرفتنا للأجناس الأدبية والفنية أمام حقيقة اختلاف الرواية عن المسرح مما يعيق عملية "الاقتباس" ويصعبها حيث أن "الاقتباس" تحويل للرواية من حالها إلى حال أخرى مسرحية تختلف من حيث الخصائص والفنيات عن الرواية، ورغم أن المفهوم النظري "للاقتباس" يفضي إلى حرية إبداعية للمقتبس في التعبير عن روح الرواية فإن ذلك الاختلاف الحاصل بين الرواية والمسرح يفرض علينا التدليل إجرائيا على حدود استفادة أو أخذ المسرح من رواية يقتبسها، ومدى تمكن المسرح في الأخير من التعبير عن روح الرواية وإجلاء عناصرها The Theatrical Excerption from the Novel through Mourad Snoussi' s Experience ABSTRACT This study attempts to to discover the implementation of the excerption process from the novel to theater through an Algerian experience of the playwright "Mourad Snoussi", which exists in all theaters over the world. 0ur knowledge about the literary and the artistic genres puts us infront a reality, that the novel differs from dramatic works (play). This fact will hamper the excerption process and make it arduous. Hence, the excerption is a way to transform the novel from its status to another one (the play) that is different in terms of its characteristics and techniques from the novel. Despite its theoretical conception, the excerption process gives the excerpter freedom to express the novel's spirit, but the difference between both genres (the novel and the play) inposes on us to demonstrate "to what extent the dramatic work can benefit from the excerption of the novel and express its spiritual side by showing its elements&quot.

الكلمات المفتاحية

رواية.اقتباس.المسرح.الأجناسKey words : Excerption, theater, Novel , Play , setting, conflict, resolution, character, playwright,