حوليات الآداب واللغات
Volume 6, Numéro 2, Pages 89-100
2018-05-15

معوقات اكتساب الفصاحة لدى طلبة أقسام اللغة العربية وآدابها بالجامعة من وجهة نظر "العرفانيّة التداوليّة

الكاتب : لميش د. عبد الصمد .

الملخص

اشتغلت هذه الورقة على تحليل معوّقات الاكتساب الشفوي للغة العربية الفصحى لدى طلبة أقسام اللغة العربية وآدابها بالجامعة من وجهة نظر اللسانيات العرفانية التداولية ممثلة في "نظرية الملاءمة". حيث كشف الإسقاط الإجرائي لهذا المنهج عن وجود مسافة فارقة بين كل من "المعرفة" و"الاستعمال؛ فالمحاورات الشفوية في سياق التدريس، يحتل فيها مشكلا "المعجم" و"الإعراب" مركز الصدارة من بين مظاهر العجز والنقص الأخرى، وهذا بسبب استحواذ "العامية" -لغة المنشأ- على الاشتغال الذهني "للمنوال العرفني المؤمثل"، مولدة بذلك تداخلا لغويا، حال دون تحقيق الفصاحة المرجوّة. الكلمات المفتاحية: نظريّة الملاءمة، العرفانيّة، التداولية، الفصحى، الدارجة. The obstacles of learning spoken classical Arabic for the student of Arabic language departments at the University A pragmatic Cognitive approach. Dr. LAMICHE Abdessamed Abstract: This article may be regarded as an attempt to solve one of the most dominant problem for students of Arabic language and literature department at the University. concerning the success of using classical formal Arabic as a spoken without mistakes during their lessons and other occasions when they entering in oral discussion or interview. By approaching this problem with one of cognitive-pragmatic linguistic theories named: "Relevance theory, It appeared that the most of students have a problems concerning schematic knowledge vocabulary and syntax. because of the "Idealised cognitive model in their mind "was delivered to the colloquial dialect from the childhood. so the procedure of representation of academic knowledge concerning was -and still- Governed by factors of "Diglossia" as a main obstacle.

الكلمات المفتاحية

: نظريّة الملاءمة، العرفانيّة، التداولية، الفصحى، الدارجة.Key words: Relevance theory, cognitive, pragmatic, classical formal Arabic, colloquial dialect.