Annales de l’université d’Alger
Volume 33, Numéro 3, Pages 382-406
2019-09-30

نظرية جولمان للذكاء الوجداني كمنبئ بالسلوك العدواني لدى تلاميذ الرابعة متوسط دراسة ميدانية ببعض متوسطات مدينة المسيلة

الكاتب : لحسن ذبيحي . رابح قدوري .

الملخص

الملخص: هدفت الدراسة الى التعرف على العلاقة الارتباطية بين الذكاء الوجداني والسلوك العدواني لدى تلاميذ الرابعة متوسط، وتكونت العينة من(163) تلميذا وتلميذة أختيروا بطريقة عشوائية بسيطة من تلاميذ الرابعة متوسط ببعض متوسطات مدينة المسيلة للعام الدراسي 2017/2018. ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم مقياس الذكاء الوجداني لعثمان ورزق(1998)، ومقياس السلوك العدواني من اعداد ارنولد باص "و " مارك بيري" سنة 1992 ترجمة وتقنين معتز السيد عبد الله وصالح أبو عبادة" سنة (1995) وتوصلت الدراسة الى وجود علاقة سلبية دالة احصائيا بين الذكاء الوجداني والسلوك العدواني، كما أمكن التنبؤ بدرجات التلاميذ على مقياس السلوك العدواني من خلال درجاتهم على مقياس الذكاء الوجداني. الكلمات المفتاحية: الذكاء الوجداني. السلوك العدواني. Abstract: The study aimed to identify the correlation between the emotional intelligence and the aggressive behavior of the students of the fourth average, and the sample of (163) student choose in a simple random method of pupils of the fourth average by some averages of the city of M'sila for the academic year 2017/2018. To achieve the objectives of the study, use the emotional intelligence measure of Osman and Rizq (1998), the measure of aggressive behavior by Arnold bus "and " Marc Perry "In 1992 translation and legalization of Moataz Mr. Abdulla and Saleh Abu Adada " year (1995) and the study found a negative correlation between intelligence Emotional and aggressive behavior, as the grades of the disciples were predicted on the scale of aggressive behavior through their grades on the scale of sentimental intelligence. Key words: Emotional Intelligence .aggressive behavior

الكلمات المفتاحية

الذكاء الوجداني السلوك العدواني