آفاق علمية
Volume 11, Numéro 4, Pages 580-598

إصلاح عملية التقويم في مناهج التعليم المتوسط من خلال المستندات التربوية

الكاتب : غالم محمد . بكادي محمد .

الملخص

تعد عملية التقويم من أهم عناصر المنظومة التربوية، ومن المرتكزات الأساسية في العملية التّعليمية التعلّمية، وهي وسيلة تربوية في النقد وبناء المعارف وإعلام الفاعلين على المستوى التعليمي بمدى نجاعة وفاعلية العملية التّعليمية التعلّمية، ومنطلقا لعملية التحسين والتطوير التي يمكنها أن تضمن مردودية أكثر في هذا المجال؛ لما لها من علاقة أساسية مع الأهداف والكفاءات المسطرة، كما أنها تُعد معيارا حقيقيا لتشخيص مواطن القوة والضعف في نظامنا البيداغوجي وتجاربنا الإصلاحية، وتماشيا مع هذه الرؤية تقترح مناهج الجيل الثاني في مرحلة التعليم المتوسط تحسين طريقة التعلّم من جهة، ومعالجة النقص الذي يمكن أن نجده عند بعض المتعلّمين من جهة أخرى. Abstract The evaluation process is one of the most important components and pillars of the educational process. It is an educational tool in criticism, building knowledge and informing the actors about the educational level of the effectiveness of this learning process. It is also a starting point for the process of improvement and development, which can ensure more cost-effective in this area because it has a fundamental relationship with the goals and competencies that established. It is a real scale to diagnose the strengths and weaknesses in our educational system, Our Reform Experiences agree with this vision, the second-generation curriculum in the Middle School proposes to improve the learning method on one hand and to address the shortfall we can find in some learners on the other.

الكلمات المفتاحية

التقويم؛ إصلاح؛ المناهج؛ الجيل الثاني؛ التعليم المتوسط . ; Evaluation; Reforming Curriculum; Second generation ; middle School . ; Evaluation; Reforming Curriculum; Second generation ; middle School .