جديد الاقتصاد
Volume 2, Numéro 1, Pages 58-74
2007-12-01

التسويق في المؤسسة الاقتصادية العمومية الجزائرية بين مرحلتين: من مرحلة تنظيم الوظيفة التجارية إلى مرحلة تنمية النشاط التسويقي( الجزء الثاني)

الكاتب : عبد الكريم جنادي .

الملخص

إن الحديث عن التسويق في المؤسسات الاقتصادية العمومية الجزائرية قد انصهر تحليله في مرحلتين محوريتين: المرحلة الأولى: تمثلت في اتباع أسلوب التنظيم الاشتراكي لتسويق وتوزيع السلع الضرورية للمجتمع في السوق الموجهة إداريا عن طريق أنظمة للتوزيع العمومية التي هيئتها الدولة لذلك، التي عملت جاهدة على تسليم السلع الأساسية للمستهلك الجزائري وفقا للخطط التي أقرتها الهيئات المركزية للتخطيط على الطريقة الاشتراكية. المرحلة الثانية: تعتبر هذه المرحلة مرحلة تحولية من اقتصاد اشتراكي إلى اقتصاد المنافسة، وذلك إمكانية بناء اقتصاد المنافسة بعد المرور بالإصلاحات الاقتصادية التي عملت أولا وقبل كل شيء في مقاطعة نظام السابق والتوجه نحو أسلوب الانفتاح الاقتصادي، وهذا بإعادة الاعتبار للعلاقة بين المؤسسة الاقتصادية العمومية المستقلة والسوق ومحاولة ترقية وتنمية بعض الأنشطة التسويقية الجديدة فيها، كالإعلان، مراقبة النوعية...الخ. ثم اتسع نطاق الإصلاحات الاقتصادية إلى تدعيم أيديولوجية المفهوم الحديث للتسويق بعد نجاح برنامج وسياسة إعادة الهيكلة الصناعية الذي ساهم في تحضير المؤسسة الاقتصادية العمومية للدخول إلى اقتصاد السوق والاندماج في الاقتصاد العالمي، ليكون المنطق الاقتصادي والوجودي للمؤسسة الاقتصادية الجزائرية هو سيادة المستهلك كمنطلق تبدأ وتنتهي به. The talk about marketing in Algerian public economic companies has been analyzed in two pivotal stages: The first stage: That saw the socialist organization method of marketing and distribution of the necessary commodities to the community in a market, that was administratively directed by public distribution systems set up by the state, which worked hard to deliver the basic commodities to the Algerian consumer according to the plans approved by the central planning bodies in the socialist way. The second stage: Represents the transition from a socialist economy to a competitive economy. With the possibility of building a competitive economy after passing through the economic reforms that worked first and foremost in boycotting the former regime and moving towards an open economy style, through restoring the relationship between the independent public economic company and the market, as well as trying to promote and develop some new marketing activities, such as advertising, quality control and so on. The economic reforms then further expanded to reinforce the ideology of the modern concept of marketing following the success of the industrial restructuring program and policy that helped prepare the public economic company to enter the market economy and integrate into the global economy, so that the economic and existential logic of the Algerian economic company is the sovereignty of the consumer as a starting and ending point.

الكلمات المفتاحية

marketing , public companies ,privates companies ,