مجلة المنظومة الرياضية
Volume 6, Numéro 2, Pages 234-253
2019-10-03

دراسة تحليلية تقويمية لأهداف الوحدات التعليمية انطلاقا من الكفايات البيداغوجية لأساتذة التربية البدنية و الرياضية.

الكاتب : مداني بلقراوة .

الملخص

أراد الباحث من خلال هذه الدراسة التعرف على مستويات الكفايات التدريسية لأساتذة التربية البدنية و الرياضية في التعليم المتوسط و التعليم الثانوي و الفرق بينهما و دور هذه المستويات في التخطيط و تقويم الأهداف التعليمية ، بحيث تم اختيار المنهج الوصفي التحليلي منهجا للدراسة و تمثلت عينة البحث من 30 أستاذ في مادة التربية البدنية و الرياضية العاملين في بعض المؤسسات التعليمية في ولاية تيسمسيلت و تيارت ، و قد تم اختيار 15 أستاذ من كل طور ،وتما اختيار أداة قياس الكفايات التدريسية لمدرسي التربية البدنية و الرياضية من اعداد الباحثة ماجدة حميد لمعرفة مستويات الكفاية التدريسية لأساتذة التربية البدنية و الرياضية في التعليم المتوسط و التعليم الثانوي و أسفرت النتائج على ما يلي: ممارسة أساتذة التربية البدنية والرياضية للكفايات التدريسية الأساسية بدرجات مقبولة كذالك أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية على الدرجة الكلية للمقياس، و في مجالاته الستة التي تمثل الكفايات الأساسية، تعزى لمتغيرات سن الأستاذ، الخبرة المهنية والشخصية، فإنه يتم رفض الفرضية القائلة بوجود فروق في الكفايات التدريسية بين أساتذة التربية البدنية و الرياضية تبعا للطور التدريسي ثانوي -متوسط. كما أكدت نتائج الدراسة على أهمية و دور الكفاية التدريسية لأستاذ التربية البدنية والرياضية في تخطيط و تقويم أهداف الوحدات التعليمية، و بالتالي تحقيق و إنجاح أهداف العملية التعليمية. Summary The researcher sought through this study to identify the levels of teaching competencies of the teachers of physical and sports education in middle and secondary education and the difference between them and the role of these levels in the planning and evaluation of educational goals. The analytical descriptive method was chosen as a study method. Professor of physical education and sports working in some educational institutions in the state of Tissemsilt and Tiaret, and has been selected 15 professors of each stage, and the selection of a tool to measure the teaching competencies of teachers of physical education and sports prepared by researcher Magda Hamid to know Yat enough for professors teaching physical education and sports in intermediate education and secondary education, and the results have resulted in the following: The results of the study showed that there are no statistically significant differences in the total score. In the six fields that represent the basic competencies, due to the variables of the age of the professor, professional and personal experience, the hypothesis that there are differences In the teaching competencies between the teachers of physical education and sports according to the secondary - intermediate. The results of the study also stressed the importance and role of teaching competence of the professor of physical education and sports in planning and evaluating the objectives of the educational units, and thus achieving and success of the objectives of the educational proces

الكلمات المفتاحية

الوحدة التعليمية – الكفاية التدريسية - أستاذ التربية البدنية والرياضية - التقويم