The International Journal in Economics and Business Strategies

المجلة الدولية في الاقتصاد واستراتيجيات الأعمال

Description

The project of the International Journal in Economics and Business Strategies, is considered as a platform for scientific publishing specializing in the field of economics, business and management sciences. This journal is an important channel for enhancing scientific research in the field of economics and management. The submitted articles will be scientifically evaluated by local and international referees and experts, with a strict respect to the scientific publishing rules. It is a biannual peer-reviewed scientific journal, indexed by an international scientific reading and expertise committee, published by the faculty of Economics, Commerce and Management Sciences - University of Algiers 3- Ibrahim Sultan Chibout, within the framework of the various scientific activities of the Laboratory: Digitization and Economic Prospective in Algeria (NPEA). The journal presents research results that are adequate to the scientific issues of the laboratory that hosts it. This project is interested in publishing research studies of academics and researcher’s professors, doctoral students and professionals in three languages: Arabic, English and French, in applied research, development economics, economic strategies and business management, based on the American Psychological Association system (APA). The journal receives valuable articles that deal with issues of economics, commercial, accounting, financial and management sciences, according to the quality and all methodological scientific conditions recognized in academic research, The journal does not charge any publishing costs, the author is not required to pay any fees either for processing and preparing the article for publication or when the article is submitted for arbitration. The journal mainly evaluates scientific papers that deal with the economic development possibilities, expanding the technical cooperation between various institutions, organizations, sectors and other research development economic centers locally, regionally and internationally. A great number of researchers and experts in various fields of economic, commercial and management sciences evaluate and track submitted articles.


1

Volumes

1

Numéros

7

Articles


دور تقنيات ذكاء الأعمال في تحسين جودة التدقيق الخارجي " دراسة نظرية"

العمور سالم, 
2023-10-16

الملخص: الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على دور تقنيات ذكاء الأعمال في تحسين جودة التدقيق الخارجي, والتعرف على أهم هذه التقنيات التكنولوجية الحديثة, وتسليط الضوء على المزايا التي تحققها هذه التقنيات لكلاً من مدقق الحسابات ولمنشآت الأعمال. ولتحقيق الدراسة لأهدافها قد اعتمدت على استقراء وتحليل مجموعة متنوعة من الدراسات الحديثة العربية والأجنبية, التي تناولت تقنيات ذكاء الأعمال وتطبيقها في تدقيق الحسابات واستنباط العلاقات المتوقعة بين هذه التقنيات لتحسين جودة التدقيق الخارجي. وقد توصلت الدراسة إلى أنه يتم استخدام تقنيات ذكاء الأعمال في تدقيق الحسابات مثل نظم دعم القرار وتحليل البيانات الضخمة واستخدام تقنية الذكاء الاصطناعي. تعمل تقنيات ذكاء الأعمال على زيادة جودة عملية التدقيق, ومن ثم زيادة الثقة في تقرير مدقق الحسابات. وأوصت الدراسة بإجراء ابحاث علمية تطبيقية للتعرف على مدى استخدام تقنيات ذكاء الأعمال في تدقيق الحسابات في فلسطين. وأوصت بتطوير المناهج الدراسية في الجامعات الفلسطينية لطلاب المحاسبة لكي يتم تأهيلهم على استخدام التقنيات التكنولوجية في المحاسبة وتدقيق الحسابات. Abstract This study aims to identify several issues, including the role of business intelligence techniques in improving the quality of external auditing, the most important of such modern technological techniques, the advantages achieved by these techniques for both auditors and companies A variety of recent Arab and foreign studies have been analyzed to achieve the study's objectives. Such studies discussed business intelligence techniques and their application in auditing, and deduced the expected relationships between such techniques and improving the improving the quality of external auditing. The study concluded that business intelligence techniques are used in auditing, such as decision support systems, big data analysis, and the use of artificial intelligence technology. Business intelligence techniques aim to increase the quality of the audit process, and thus increase confidence in the auditor's report. The study recommended conducting applied scientific research to identify the extent of using business intelligence techniques in auditing accounts in Palestine. The study also recommended the development of curricula in Palestinian universities for accounting students in order to qualify them to use technological techniques in accounting and auditing. Keywords: : Business intelligence; Decision support systems; Big data analysis; artificial intelligence Quality of external auditing;

الكلمات المفتاحية: ذكاء الأعمال- نظم دعم القرار- التنقيب في البيانات الضخمة- الذكاء الاصطناعي- ج ; دة تدقيق الحسابات


التوصيف الوظيفي واثره في جودة الخدمة

المعموري علي عبيس حسين علي المعموري,  الموسوي مريم حسان خزعل,  الاعرجي صفا حمزة جواد, 
2023-10-16

الملخص: يعد المورد البشري في المنظمات من أهم الموارد التي تعتمد عليها في تحقيق أهدافها، فمن المعروف أن نجاح أو فشل أية منظمة أياً كان نوعها أو طبيعة عملها إنما يعتمد بالدرجة الأساس على نوعية وخبرة وكفاءة المورد البشري فيها وملاءمته للوظائف التي يشغلها، ومن هذا المنطلق فقد جاء التوصيف الوظيفي كأداة من الأدوات الهامة في يد إدارة المنظمة للحكم على كفاءة كٍل من الموظفين والوظائف معاً، فضلاً عن أنه يعد وسيلةً لا غن ًى عنها يمكن من خلالها ضمان وضع الموظف المناسب في الوظيفة المناسبة، أو إيجاد الوظيفة المناسبة للموظف المناسب، كما أنه يعد دليلاً عملياً وتفصيلياً للقائم بالوظيفة حتى يصل بها إلى أعلى المستويات من الأداء. فضلاً عن ذلك؛ فإنه ومن الضروري أيضاً إد ارك العلاقة التبادلية بين المنظمة وهذا المورد، فمما لا شك فيه هو أن المورد البشري يعد من أهم الأولويات التي يجب على الإدارة الاهتمام به وتنميته وتطويره وتهيئة بيئة العمل المناسبة له، فهو بالتالي أحد أهم المقومات الأساسية لنجاحها وتحقيقها لأهدافها تناول البحث التوصيف الوظيفي وأهميتة وتناول أيضا الجانب النظري والعملي .

الكلمات المفتاحية: التوصيف الوظيفي ; ‌ج) تقويم الأداء: ; 3) عناصر توصيف الوظائف ; 1) مفهوم جودة الخدمة