The International Journal in Economics and Business Strategies

المجلة الدولية في الاقتصاد واستراتيجيات الأعمال

Description

The project of the International Journal in Economics and Business Strategies, is considered as a platform for scientific publishing specializing in the field of economics, business and management sciences. This journal is an important channel for enhancing scientific research in the field of economics and management. The submitted articles will be scientifically evaluated by local and international referees and experts, with a strict respect to the scientific publishing rules. It is a biannual peer-reviewed scientific journal, indexed by an international scientific reading and expertise committee, published by the faculty of Economics, Commerce and Management Sciences - University of Algiers 3- Ibrahim Sultan Chibout, within the framework of the various scientific activities of the Laboratory: Digitization and Economic Prospective in Algeria (NPEA). The journal presents research results that are adequate to the scientific issues of the laboratory that hosts it. This project is interested in publishing research studies of academics and researcher’s professors, doctoral students and professionals in three languages: Arabic, English and French, in applied research, development economics, economic strategies and business management, based on the American Psychological Association system (APA). The journal receives valuable articles that deal with issues of economics, commercial, accounting, financial and management sciences, according to the quality and all methodological scientific conditions recognized in academic research, The journal does not charge any publishing costs, the author is not required to pay any fees either for processing and preparing the article for publication or when the article is submitted for arbitration. The journal mainly evaluates scientific papers that deal with the economic development possibilities, expanding the technical cooperation between various institutions, organizations, sectors and other research development economic centers locally, regionally and internationally. A great number of researchers and experts in various fields of economic, commercial and management sciences evaluate and track submitted articles.


1

Volumes

1

Numéros

7

Articles


التوصيف الوظيفي واثره في جودة الخدمة

المعموري علي عبيس حسين علي المعموري,  الموسوي مريم حسان خزعل,  الاعرجي صفا حمزة جواد, 
2023-10-16

الملخص: يعد المورد البشري في المنظمات من أهم الموارد التي تعتمد عليها في تحقيق أهدافها، فمن المعروف أن نجاح أو فشل أية منظمة أياً كان نوعها أو طبيعة عملها إنما يعتمد بالدرجة الأساس على نوعية وخبرة وكفاءة المورد البشري فيها وملاءمته للوظائف التي يشغلها، ومن هذا المنطلق فقد جاء التوصيف الوظيفي كأداة من الأدوات الهامة في يد إدارة المنظمة للحكم على كفاءة كٍل من الموظفين والوظائف معاً، فضلاً عن أنه يعد وسيلةً لا غن ًى عنها يمكن من خلالها ضمان وضع الموظف المناسب في الوظيفة المناسبة، أو إيجاد الوظيفة المناسبة للموظف المناسب، كما أنه يعد دليلاً عملياً وتفصيلياً للقائم بالوظيفة حتى يصل بها إلى أعلى المستويات من الأداء. فضلاً عن ذلك؛ فإنه ومن الضروري أيضاً إد ارك العلاقة التبادلية بين المنظمة وهذا المورد، فمما لا شك فيه هو أن المورد البشري يعد من أهم الأولويات التي يجب على الإدارة الاهتمام به وتنميته وتطويره وتهيئة بيئة العمل المناسبة له، فهو بالتالي أحد أهم المقومات الأساسية لنجاحها وتحقيقها لأهدافها تناول البحث التوصيف الوظيفي وأهميتة وتناول أيضا الجانب النظري والعملي .

الكلمات المفتاحية: التوصيف الوظيفي ; ‌ج) تقويم الأداء: ; 3) عناصر توصيف الوظائف ; 1) مفهوم جودة الخدمة