رُؤىَ فِكرية


Description

Description

Roaa Fikriya Journal (Intellectual Visions Journal) is an academic, scientific, refereed (double-blind peer-reviewed) and indexed journal. It is published by the Laboratory of Linguistic and Literary Studies at Mohammed Cherif Messaadia University, Souk Ahras (Algeria). It specializes in publishing the results of serious and original studies and articles carried out or co-conducted by faculty members and researchers in universities, scientific institutes and research centers. Since six years ago, and for each semester, the journal welcomes papers related to various disciplines like theoretical and applied linguistics, literature, criticism, and the Humanities and Social Sciences. Since its inception in 2015, the journal has been presenting its research in Arabic, English and French. The journal’s organizing committee aim to (i) present distinguished studies, (ii) produce knowledge that serves the community, and (iii) support intellectual creativity and optimal use of technology. They also aim to achieve progress in classifications and research excellence in specific academic fields. Moreover, the journal aspires to build bridges of communication and scientific exchange with national and international universities and groups, in order to generalize the desired benefit from publishing research papers by making the journal’s issues available online on its website for readers and researchers from all over the world.

مجلة رُؤى فكريّة مجلة سداسية أكاديمية علميّة محكّمة ومفهرسة، تصدر عن مخبر الدراسات اللغوية والأدبية بجامعة محمد الشريف مساعدية، سوق اهراس (الجزائر). تختص بنشر نتائج الأبحاث والدراسات والمقالات الجادة والأصيلة التي يقوم بها أو يشترك فى إجرائها أعضاء هيئات التدريس والباحثون في الجامعات والمعاهد العلمية ومراكز البحوث وهيئات البحث العلمي فى مجال الدراسات والبحوث المتخصصة في علوم اللسانيات النظرية والتطبيقية، والأدب، والنقد، والعلوم الإنسانية والاجتماعية. تقدّم المجلة منذ إنشائها سنة (2015) بحوثها باللغات: العربية، والإنجليزية، والفرنسية. ويتغيّا القائمون على المجلة تقديم دراسات مميزة، وإنتاج المعرفة التي تخدم المجتمع، ودعم الإبداع الفكري والتوظيف الأمثل للتقنية، وعليه تحقيق تقدم في التصنيفات، والتميز بحثياً في مجالات أكاديمية محددة. كما تطمح بناء جسور التواصل والتبادل العلمي مع الجامعات والمجموعات المحلية والعالمية، ابتغاء تعميم الفائدة المرجوّة من نشر البحوث وغيرها بوضع أعداد المجلّة بين أيدي القراء والباحثين على موقع المجلة في الشابكة.

Annonce

دعوة للنشر

يسرّ هيئة تحرير مجلة "رؤى فكرية" الصّادرة عن مخبر الدّراسات اللغويّة والأدبيّة، بجامعة  محمّد الشّريف مساعدية (سوق اهراس، الجزائر) أن تدعو كافة الباحثين -أساتذة وطلبة دكتوراه وأكاديميين- من داخل الوطن وخارجه لتقديم أبحاثهم للنشر، بداية من 08-05-2023م. وتنوّر هيئة التّحرير بوجوب مراعاة مجالات نشر المجلة، وشروط النشر المنهجيّة والعلميّة (القالب، والتّعليمات، والدّليل...) عبر حساب المجلة في البوّابة:

https://www.asjp.cerist.dz/en/PresentationRevue/838

07-05-2023


3

Volumes

5

Numéros

62

Articles


المصطلحات ورأي الحاج عبد الرحمن صالح في وضعها وتوحيدها مع نماذج من مصطلحاته الخاصّة.

دعاس يحي, 
2023-08-03

الملخص: يتناول هذا المقال مفهوم "المصطلح"، وجانباًً من أهمّ أعمال عبد الرحمن الحاج صالح اللسانيّة التي تُعنى بالمصطلحات ووضعها، بالإضافة إلى بعض مقترحاته لمضاعفة مردود البحث الاصطلاحيّ، متمثّلة في ضرورة الرجوع إلى التراث العلميّ، ونشر وترويج المصطلحات جديدة الوضع، واعتماد منهجيّة خاصّة في دراسة المفهوم مع اللفظ المقابل له. وسلّط الضوء على فكرة توحيد وضع المصطلحات؛ في الوضع والاستعمال، وفي البحث اللغويّ والتمثيل بنماذج من مصطلحاته الخاصّة؛ ممّا اقتبسه وتبنّاه من تراث قدماء علماء العربيّة، وممّا وضعه توليداً أو ترجمة من اللسانيّات الغربيّة. Abstract: This article deals with a concept of «term», and summary of the most important linguistic works of Abd al-Rahman al-Hajj Salih and his participation in several forums concerned with the development of terminology, in addition to some of his proposals to double the return of the terminological search, represent- ed. In the need to refer to the scientific heritage, with a complete inventory of foreign terms, and publication. promote new terms .and adopt a special methodology for studying the concept with the corresponding word Put forward the idea of standardization of terminology; in setting and use, in linguistic research, and in exemplification of special terms; From what he borrowed and adopted from the heritage of the ancient scholars of .the Arabic language, and what he translated from Western linguistics

الكلمات المفتاحية: مصطلحات، الحاج عبد الرحمن صالح، تراث علميّ، وضع المصطلح.


الصورة الثقافية في برامج الأطفال المستوردة (برنامج افتح يا سمسم.. أنموذجًا)

تيشة سمية, 
2023-08-09

الملخص: تخلق الصورة وعيًا للكشف عما في النص من دلالات، بوصفه تشكيل لغوي يكوّنها خيال الفنان من معطيات متعددة، فمن من أهم أهداف الصورة أنها "ثقافة مفروضة علينا بإرادتنا، تقتحم بيوتنا، وتبدل أفكارنا، ذلك أن خلف كل صورة مغزى، يحتاج إلى وقفةً جادةً، لتحليلها وتحليل محتواها ومضمونها، وانطلاقًا من ذلك فإن ما تضمره الصورة، أو تظهره من الأنساق الثقافية، لا يقل أهميةً عما تضمره أو تظهره اللغة، أو الفعل، تتجه هذه الدراسة إلى الكشف عن عن تحيّزات الصورة الثقافية في برنامج (افتح يا سمسم)، بهدف معرفة مضمراتها وما تحمله من حيل ثقافية وأيديولوجية، لا سيّما وأن أصل البرنامج يعود إلى مسلسل أمريكي اسمه "شارع سمسم". The image creates awareness to reveal the meanings in the text, created by the artist's imagination from multiple data. One of the most important goals of the image is a culture imposed on us willingly, that breaks into our homes and changes our thoughts. That is behind every image a serious meaning, that needs a deep thinking. This research is willing to expose the cultural bias in these series , and tends to reveal the analyzes of the cultural image in (Iftah Ya Simsim) With the aim of knowing the hidden massages of the cultural and ideological tricks it carries, especially since the program originated in an American series called “Simsim Street.”

الكلمات المفتاحية: الصورة الثقافية، التحيزات الثقافية، النص، التأويل، افتح يا سمسم.


Translanguaging as a Strategy for promoting Academic Literacy: Students’ and Teachers’ Perceptions The Case of Master One EFL Students and Teachers at Chadli Bendjedid University

خلدون عبد القادر, 
2023-08-01

Résumé: In the realm of education, the integration of several languages for the development of a specific language (English for example) has recently become a trending topic among scholars and educators. Translanguaging as a new strategy supports the use of the entire linguistic repertoire during the teaching and learning processes rather than the exclusive reliance on the target language. This research explores the perceptions of English as a foreign language (henceforth EFL) students and teachers at Chadli Bendjedid University, EL-Tarf towards the use of translanguaging strategy and its implementation in academic literacy. It also attempts to find answers to the main questions raised in this research, which are related to teachers and students’ perceptions towards the implementation of translanguaging as a strategy to promote students’ academic literacy. Therefore, a descriptive approach with mixed methodsof data collection and analysis were employed. A questionnaire was addressed to 30 master one students of English from the aforementioned university in order to collect data about their perceptions towardsthe use of translanguaging for promoting their academic literacy. Besides, an interview was conducted with 10 teachers from the same department to capture their attitudes towards the integration of translanguaging in classrooms to support students’ academic reading and writing. The results revealed that the majority of students have positive perspectives towards using translanguaging as a strategy to promote academic literacy; moreover, half of the participant teachers have shown a support to the implementation of translanguaging, whereas the other half exhibited a resistance to its integration in their practices. The research concludes with some recommendations and attempts to eventually suggest multilingual strategies and actions for literacy development through translanguaging.

Mots clés: Translanguaging, literacy development, multilingual strategies,teachers’ and students’ perceptions


Promoting Objectivity Through Performance Assessment of Algerian EFL Students’ Tutorials

بن عبد الله نصر الدين,  بن عبد الله عبير, 
2023-08-05

Résumé: The current study seeks to investigate the factors that can improve the objectivity of performance-based assessment with EFL students' tutorials in Algerian universities. It also aims to improve awareness among teachers and students about performance assessment and its impact on improving the student outcomes. The research opted for a mixed methods approach to collect both quantitative and qualitative data. Firstly, a web-based questionnaire was administered to 70 Master 1 students from the Department of English, at Souk-Ahras University. Secondly, an in-depth semi-structured interview was conducted with six teachers conveniently selected. The study findings revealed that an adequate scoring rubric that is shared among teachers in the same module and an explanation of task instructions are two elements that improve performance assessment objectivity. Such a kind of assessment is preferred by EFL teachers since it allows them to assess students' language competence and skills. In light of this, to gain greater objectivity while utilizing performance assessment, teachers must be mindful of the value of the scoring rubric and assessment tools.

Mots clés: Objectivity ; Assessment ; Performance ; English Language ; Rubric


تداولية الخطاب الأدبي بين الاستراتيجية والآفاق

زاوش محفوظ, 
2023-09-10

الملخص: تبنت النظرية التّداولية فكرة الالتفات إلى كثير من القضايا التي لم يكن يلتفتُ إليها في البحوث اللّسانية المختلفة، كالعلاقة بين المنطوق والمفهوم ــ على سبيل الإشارة لا التحديد ــ لذلك نبَّهتِ النّظرية إلى ضرورة الاهتمام بالعملية التّواصلية في كلّ أبعادها النّفسية والاجتماعية والإيديولوجية، فاشتغلت على دراسة العلاقة بين اللّغة والسّياق على خلاف النّظريات السّابقة ( السّياقية والنّصية) هذه الفلسفة التي تفرَّدت بها التّداولية قد تجعل الخطابات الأدبية تقدِّمُ مقارباتٍ جديدةً في التّعامل مع النّص الأدبي سعيا إلى كشف كنهه وسبر أغواره، وهو ما أغْرانا في هذه الدّراسة للبحث في تداولية الخطابات الأدبية المختلفة من شعر ورواية ومسرح.... انطلاقا من فلسفة هذه النّظرية واستراتيجياتها وأسس التّعامل مع مختلف الخطابات، سعيا منّا لاكتشاف مزايا تطبيق النّظرية وآفاقها على الخطاب الأدبي. The pragmatism, theory adopted an approach which is considering issue that hadn't been taken in consideration , in various linguistic researches like the relation between the spoken structures and meaning . Thus , the theory insisted on giving much importance to the communicative process in its psychological, social and ideological aims . In this work ,I studied the relation between language and criteria unlike the textual or contextual theories . The pragmatism philosophy may give literary discourses new interpretations and approaches when dealing with the literary text .This is what stimulated me so as to search in the different pragmatic discourses as in poetry , prose and playwright .

الكلمات المفتاحية: التدا ; لية ; الخطاب الأدبي ; الاستراتيجيات ; الشعر ; المسرح


البنيوية في الفكر الفلسفي الغربي المعاصر وأزمة تلقيها لدى العرب – دراسة لنماذج مختارة-

سرايعية ياسين, 
2023-08-04

الملخص: بعد النجاحات الكبيرة التي حققتها البنيوية في ميادين مختلفة منها اللسانيات والأنثروبولوجيا والتحليل النفسي وغيرها، وارتباطها بفلاسفة الفكر المعاصر بمختلف توجهاتهم واختصاصاتهم، واتّسامها بالنزعة العلمية الصارمة، فمن المؤكد أن الفلاسفة البنيويين يدينون في صميم تفكيرهم الفلسفي أن هناك مناخ واحد بينهم مشترك هو انتصار النزعة العلمية وغياب الذات وتحولها إلى نسق. من هنا تسعى هذه الورقة البحثية إلى الكشف عن موقف الفلاسفة الغرب المعاصرين من مشكلة البنيوية وانخراطهم مع النزعة البنوية التي جاءت لتؤسّس لعصر جديد، عصر انتهاء الإيديولوجيات وإظهار النسق المعقول داخل البنية، وكيف تلقاها الفكر النقدي العربي المعاصر؟ After the great successes achieved by structuralism in various fields, including linguistics, anthropology, psychoanalysis, and others, and its association with philosophers of contemporary thought with their various orientations and specializations, and its strict scientific tendency, it is certain that structuralist philosophers condemn in the core of their philosophical thinking that there is one climate they have in common, which is the victory of scientific tendency and the absence of self and transform it into a system. From here, this research paper seeks to reveal the position of contemporary Western philosophers on the problem of structuralism and their involvement with the structuralism that came to establish a new era, the era of the end of ideologies, and to show the reasonable pattern within the structure, and how did contemporary Arab critical thought receive it?

الكلمات المفتاحية: : البنيوية، الفكر الفلسفي، النسق، الثبات، التحول.