المجلة الجزائرية للابحاث الاقتصادية والمالية

algerian journal of economic and financial research

Description

المجلة الجزائرية للأبحاث الاقتصادية والمالية هي دورية علمية دولية نصف سنوية (جوان وديسمبر) ، مجانية. متخصصة في المجال الاقتصادي والمالي بالدرجة الأولى وبمختلف الميادين ذات الصلة، تأسست سنة 2018، من قبل قسم العلوم الاقتصادية، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، جامعة سطيف 1، الجزائر. تسعى المجلة لتعزيز نشر الأبحاث والدراسات التطبيقية الرصينة في مجال اقتصاد التنمية، الاقتصاد التطبيقي، الاستشراف الاقتصادي السياسات الاقتصادية وقضايا التنمية، مالية الأسواق ، مستجدات إدارة الأسواق المالية والنقدية والبنكية بأنواعها التقليدية والإسلامية، مالية الدولة، المالية الدولية، ومالية المؤسسات وإدارة المخاطر المالية ، الهندسة المالية، . تهتم المجلة بالأبحاث الأصلية الواضحة منهجياً بثلاث لغات: العربية والفرنسية والإنجليزية. تحتوي المجلة على هيئة تحرير دولية تعمل وفقًا للمعايير الدولية، وتطبق السرية في إجراءات التقييم. The "Algerian Journal of Economic and Financial Research" is a scientific journal specialized in the economic and financial field, Bi-annual (June and December) free of charge. Founded in 2018, by the Department of Economic Sciences. The faculty of economic, commercial and management sciences, Setif1 University, Algeria. The magazine is interested in publishing solid applied research and studies in the field of development economics, Applied economics, Economic perspective, economic policies, development issues, and finance markets, developments in the financial, monetary and banking markets of their traditional and Islamic types, public finance, international finance, and corporate finance, Financial risk management and financial engineering, and various related fields, The journal is concerned with original research methodically clear in three languages: Arabic, French and English. The journal includes an international editorial board that works according to international standards, applies confidentiality for evaluation procedures.

Annonce

دعوة للنشر

 

يسر هيئة تحرير المجلة الجزائرية للأبحاث الاقتصادية والمالية الصادرة عن قسم العلوم الاقتصادية بكلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير بـــ جامعة سطيف1، أن تعلم الأساتذة الباحثين وطلبة الدكتوراه عن شروعها في استقبال الأبحاث والمقالات العلمية الأصيلة باللغة العربية والانجليزية والفرنسية الخاصة بالمجلد الرابع العدد الاول (جوان 2021)، وذلك وفق قالب المجلة على المنصة و ضوابط النشر المرفقة ،( الالتزام التام بقواعد النشر وقالب المجلة شرط اساسي لقبول تحكيم المقال)

04-12-2020


3

Volumes

6

Numéros

47

Articles


إدارة المعرفة وأثرها على الإبتكار التسويقي: دراسة على القطاع المصرفي السوداني Knowledge Management and its Impact on Marketing Innovation: A study on Sudanese’s Banking Sector

ابو محمد الطاهر احمد محمد علي, 

الملخص: المستخلص هدفت هذه الدراسة للتعرف على واقع ممارسات منظمات الأعمال الخدمية لعملية إدارة المعرفة وعلاقتها بالإبتكار التسويقي، حيث كان المستهدف من الدراسة عينة من موظفي المصارف السودانية بالخرطوم، إستخدمت هذه الدراسة المنهج الوصفي التحليلي وكانت الإستبانة أداة رئيسية لجمع البيانات من عينة عشوائية بسيطة وزعت (170) إستبانة ، بنسبة إسترداد (95.8%) من خلال مراجعة الأدبيات السابقة صيغت عدة فرضيات لدراسة ذلك الأثر وتمت معالجة البيانات إحصائياً عن طريق (smart PLS) أظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة إيجابية بين تطبيق المعرفة والإبتكار في الخدمة وأيضا وجود علاقة إيجابية بين المشاركة المعرفية والإبتكار في البراهين المادية. توصلت الدراسة إلى عدة توصيات منها ضرورة زيادة الوعي بأهمية إدارة المعرفة لدى منظمات الأعمال وتأكيد دورها في تطوير هذه المنظمات، وأيضاً ترسيخ ثقافة الإبتكار خصوصاً في الجانب التسويقي بإعتباره عنصراً مهماً لضمان وديمومة وإستمرارية نمو هذه المنظمات. الكلمات المفتاحية : إدارة المعرفة ، الإبتكار التسويقي ، المنظمات الخدمية. Abstract This study aimed to identify the reality of the business practices of service organizations to the process of knowledge management and its relationship with marketing innovation , the target of this study was a sample of Sudanese banks’ staff located in Khartoum, the descriptive analytical methodology was adopted in this study , The questionnaire was a key instrument to collect data from a simple random sample, (170) questionnaires were distributed with(95.8%) recalled as a response rate ,Through the literature review several hypotheses were formulated to measure this effect, the data was statistically analyzed by Smart PLS , therefore the results showed that there is a positive relationship between the application of knowledge and innovation in service , And also there is a positive relationship between knowledge sharing and innovation in the physical evidence ,hence the study reached several recommendations, including the need for increasing the awareness of knowledge management’s importance among business organizations and its role in the development of these organizations, as well as establishing the culture of innovation, especially in the marketing aspect as an important element to guarantee the sustainability and continuity of the growth of these organizations. Key words: Knowledge management, marketing innovation, Service organizations.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية : إدارة المعرفة ، الإبتكار التسويقي ، المنظمات الخدمية. Key words: Knowledge management, marketing innovation, Service organizations.



Les 10 articles les plus téléchargés

137 الإيرادات العامة والنفقات العامة للاقتصاد الليبي: دراسة تطبيقية لتحليل طبيعة العلاقة بينهما وتحديد اتجاهها Public Revenues and Public Expenditures for Libya's Economy: An Applied Study to Analyze the Nature of The Nature of the Relationship and Determine Its Direction 81 التمويل التضخمي كوسيلة لضبط عجز الموازنة العامة مع الإشارة لتجربة الجزائر Inflationary Financing as a Means of Controlling the Budget Deficit with Reference to the Experience of Algeria 76 دور المحاسب العمومي في الرقابة على الصفقات العمومية في الجزائر The role of public accountant in controlling public transactions in Algeria 73 دراسة استكشافية لمستوى تأثير إدارة المعرفة في أبعاد الابتكار من وجهة نظر تحليلية لآراء عمال مؤسسة ورود، الوادي-الجزائر An exploratory study of level of influence of knowledge management in the dimensions of the innovation, Opinions analysis of a group of workers at the « wouroud company », El-wadi-Algeria 73 دور برامج الانذار المبكر واختبارات الضغط في التنبؤ بالأزمات المالية 69 دور المؤسسات الصغيرة والمتوسطة في التشغيل ومكافحة البطالة في الجزائر خلال الفترة (2001–2017) The role of SMEs in employment and fighting against unemployment in Algeria during the period (2001-2017) 57 مخاطر غسيل الأموال في البنوك والمؤسسات المالية العربية ودور التكنولوجيا الحديثة في مكافحتها The risks of money laundering in Arab banks and financial institutions and the role of modern technology in fighting against them 54 النمذجة الاقتصادية الكلية ودورها في التنبؤ بالأزمات الاقتصادية - مع إشارة لنموذج بوكس وجينكينز- Macroeconomic modeling and its role in forecasting economic crises -models reference to the Box and Jenkins 51 دور صندوق المؤشرات المتداولة- فالكم30- في تنشيط السوق المالية السعودية The role of the ETFs - Falcom 30 - in stimulating the Saudi financial market 48 رؤية جديدة لمفهوم التوازن الاقتصادي