مجلة الدراسات التسويقية وإدارة الأعمال

Journal of marketing studies and management

Description

Journal of Marketing studies and management is an international, double-blind peer-reviewed, Bi-annual and free of charge, open-access journal published by the Faculty of Economic, Commercial Studies and Management Sciences- Tahri Mohamed University – Bechar, Algeria and managed by Dr: Boudi Abdessamad as Director of the journal and Dr: Hamoul Tarik as Editor in chief. The journal focuses on the following topics:Marketing; Management; Economics and Finance. It provides an academic platform for professionals and researchers to contribute innovative work in the field. The journal carries original and full-length articles that reflect the latest research and developments in practical aspects of Marketing; Managemenand Economics . The journal is published in both print and online versions. The online version is free access and download. All papers around the world are very welcome in our International Journal. Manuscripts can be sent at any time for the two issues (January and June).


2

Volumes

3

Numéros

42

Articles


التسويق العمومي كمدخل لتحسين جودة خدمات المرافق العامة

مطالي ليلى,  عقون سعاد, 

الملخص: نتج عن التطورات المتلاحقة في المجالات الاجتماعية والاقتصادية والتكنولوجية وغيرها تغيرات وتطورات في سلوكات ومتطلبات الأفراد الذين أصبحوا يتطلعون إلى الحصول على خدمات ذات جودة، وهو ما دفع المنظمات العامة إلى الاهتمام بتقديم خدمات في مستوى تطلعات مواطنيها، من خلال تبني الأساليب والممارسات التي كانت موجهة أساسا إلى المؤسسات الخاصة ذات الهدف الربحي؛ حيث ظهر وتطور مفهوم التسويق العمومي أو تسويق خدمات المرافق العامة. غير أن صياغة استراتيجيات تسويقية ناجحة وتحقيق المنظمات العامة لأهدافها مرهون بفهم الاختلافات الأساسية بين القطاعين العام والخاص؛ ومراعاة خصوصية التسويق العمومي الناتجة أساسا عن الطبيعة العمومية وما تفرضه من قيود كغياب الهدف الربحي، وخدمة الصالح العام وخضوعها للرقابة المفروضة عليها؛ والطبيعة الخدمية للنشاط المتمثلة أساسا في عدم ملموسيتها وما يتبعها من مشاكل وصعوبات تسويقية؛ وارتباطها بالعنصر البشري سواء كان عميلا أو مقدما للخدمة وما له من تأثير على جودة الخدمة المقدمة. يهدف هذا البحث إلى التعريف بخصوصيات تسويق خدمات المرافق العامة، وكيف يمكن أن تساهم في تحسين جودة الخدمات المقدمة وبالتالي خدمة المواطنين بشكل أفضل وتحقيق الأهداف المرجوة. The social, economic and technological developments have influenced the behavior of individual’s, who actually expect high quality of services. Thus public organizations are interested more and more in creating services that meet, and even exceed, the expectations of their citizens, through the adoption of methods and practices that were primarily directed to private companies originally profit-oriented organizations, where the concept of public marketing emerged and developed. However, the formulation of successful marketing strategies depends on understanding the fundamental differences between the public and private sectors; taking into account the specificities of public marketing resulting mainly from the public characteristic and the constraints it imposes, and the service quality and its marketing implication. This paper aims to highlight the specificities of service marketing in public sector, and how they can contribute to improving the quality of services, and therefore better serve citizens and achieve the desired objectives.

الكلمات المفتاحية: تسويق عمومي ; خدمة عمومية ; مرافق عامة ; مستخدم الخدمة العمومية ; Public marketing ; Public service ; Public utility ; Public service user