مجلة منبر التراث الأثري


Description

A court Journal that is interested in all research and studies in the field of archaeological heritage through the ages from prehistory to the Fifties of the twentieth century issued by the Archaeological Heritage Laboratory and its valuation at the University of Tlemcen, and seeks through research and studies published to : - contribute to the definition of some archaeological monuments and sites unknown to specialists, whether in Algeria or abroad. - Effective participation in the protection, preservation and valuation of the archaeological heritage, whether movable or real estate, through the solutions and methods proposed by researchers and put forward for discussion. - Establishment of an information bank on Real Estate Heritage in Algeria and abroad. - Develop the means and methods of museum display and storage by evaluating the performance of museums. - Effective scientific interventions to save archaeological sites and monuments. We hope that this journal will be a real platform for all researchers and specialists in the world to raise the problems that continue to concern all issues affecting the effects.


10

Volumes

10

Numéros

145

Articles


دور برنامج DStretch في دراسة الفن الصخري، موقع دير الدڤاوين (زكار، الجلفة) مثالا.

خذيري كريم,  أبركان كريم, 
2022-09-29

الملخص: نهتم في هذا المقال بأهمية توظيف واحد من برامج الإعلام الآلي العديدة جدا والموظَفة في علم الآثار: DStretch، الذي يستخدم خصيصا في معالجة الصور الفوتوغرافية المأخوذة عن مواقع الفن الصخري، حيث يمكن من خلاله إظهار عناصر مرئية إضافية مقارنة بمضمون الصور التقليدية غير المعالجة من جهة، وإثراء التركيبة الإكونوغرافية لمشاهد الفن الصخري من جهة أخرى، مما يستوجب عندئذ إعادة النظر في جميع نتائج البحث والتفاسير ومحاولات التأريخ النسبية المتوصل إليها سابقا في موضوع الفن الصخري بالجزائر. تمت معالجة بضع صور فوتوغرافية لمشاهد ملتقطة من موقع دير الدڤاوين (زكار، الجلفة) كأمثلة لتطبيق هذا البرنامج. We are interested, in this article, in the importance of using one of the many computer programs employed in archaeology: DStretch, designed specifically to process rock art photographs, through which additional visual elements appear compared to the content of traditional unprocessed photographs on the one hand, and on the other hand enrich the iconographic composition of the rock art drawings, which requires, therefore, to reconsider all the previous research results, interpretations and relative dating essays on the subject of rock art of Algeria. Some photographs of scenes, taken on the site of Dir Deggaouine (Zaccar, Djelfa), have been processed as examples of application of this program.

الكلمات المفتاحية: الجلفة ; فن صخري ; صورة فوتوغرافية ; DStretch ; رفع ; جرد ; إكونوغرافيا ; Djelfa ; Rock art ; Photography ; Survey ; Inventory ; Iconography ; Art rupestre ; Photographie ; Relevé ; Inventaire ; Iconographie


نظم المعلومات الجغرافية ودورها في تنميط قصور جبال الأطلس الصحراوي وقدرته على تحليل واقعها وآفاقها

أجمد عمار محمد, 
2022-09-25

الملخص: : القصور بمنطقة جبال الأطلس الصحراوي وعلى غرار معظم القصور الصحراوية هي نتاج أساليب معمارية ثابتة ، تتماشى و معطيات البيئة الصحراوية الموجودة فيها ، مع فكر يستجيب لمبادئ العمارة الإسلامية وتقاليد المنطقة، ورغم التشابه الكبير في عمارة ومكونات هذه القصور إلا أن الاختلاف والتَميُز سمة تفرض نفسها بين قصر وآخر، وهو ما أبانت عنه مختلف الدراسات والأبحاث المختلفة الت حاولت تنميط القصور الصحراوية بصفة عامة، غير أن اختلاف المعايير المعتمدة في التصنيف أدى إلى نتائج متباينة بين دراسة وأخرى ، لذلك سنحاول ايجاد سبل لبلورة هذه الدراسات في دراسة واحدة تعتمد على مجموعة من البيانات والتحاليل من خلال تطبيق واحد هو نظام المعلوماتية الجغرافية، ما قد يعطينا صورة أوضح وقراءات اسهل تمكننا من معرفة وفهم أوسع وأعمق لهذه القصور الصحراوية ، سواء تعلق الأمر بتنميطها أو حتى ابعد من ذلك من خلال تسليط الضوء على واقعها الحالي، مع محاولة وضع بيانات تُفضي في الأخير بعد أن يتم تحليلها إلى تقديم حلول ملموسة وناجعة تتماشى والآفاق المستقبلية لكل قصر كل ذلك في ظل ما يفرضه الواقع الصعب.

الكلمات المفتاحية: القْصُور الصحراوية ، البيانات ،الواقع ، الحلول


دور التكنولوجيا الحديثة في حفظ المكتشفات الأثرية داخل المؤسسة المتحفية

فاطمي عائشة,  بوجلابة فوزية, 
2022-06-12

الملخص: ملخص: يعتبر التعامل مع اللقى الأثرية وحفظها في المخابر والمستودعات وتصنيفها عملية على درجة عالية من الحرفية، توازي عملية التنقيب نفسها، ولا بد للمسؤول الأثري قبل البدء بهذه العمليات أن يضع نصب عينيه الهدف من دراسة القطع موضوع التصنيف والحفظ، إذ تختلف طرق ووسائل الحفظ باختلاف المواد الأولية للتحف وكذلك الهدف من الدراسة. وقد تطورت أجهزة الحفظ كثيراً وعلى نطاق واسع. لأن الحفاظ على المقتنيات الأثرية يعني صيانة الجذور الإنسانية من الزوال والاندثار ومن أهداف الحفظ هو الاستمرارية والمتابعة والوصول بالمقتنيات إلى أبعد حد من الصيانة الدائمة. Abstract: Dealing with and preserving archaeological finds in laboratories and warehouses and classifying them is a process with a high degree of craftsmanship, parallel to the excavation process itself. For antiques as well as the purpose of the study. Preservation devices have developed a lot and on a large scale. Because preserving archaeological collectibles means preserving human roots from disappearance and extinction, and one of the goals of preservation is continuity, follow-up, and access to collectibles to the maximum extent of permanent maintenance.

الكلمات المفتاحية: كلمات مفتاحية: الحفظ، المؤسسة المتحفية، المقتنيات الأثرية، الوسائل والأجهزة..... ; Keywords: preservation, museum institution, archaeological artifacts, means and devices.....