مجلة المجتمع والرياضة

journal of society and sport

Description

Society and Sports Magazine is an international refereed journal issued by the Faculty of Social Sciences and Humanities at Al-Shaheed Hama University, Lakhdar Al-Wadi. This journal publishes scientific studies and academic research in the social sciences, sports sciences and physical Semi-annual activity in Arabic, French and English languages. The topic of society and sport came as the title of the magazine as a marriage between two branches (community science and sports science) stemming from the contexts of scientific results in different fields of science (psychological, social, medical ...) that emphasize the importance of sport in the life of the individual and society alike. It is considered the means for solving many of the problems facing nations and peoples, especially in light of their growth and multiple forms (crime, intolerance, extremism, ...). In addition to being the primary strategy in treating many disorders and psychological behavioral diseases, it is the way to treat many diseases such as obesity, irritable bowel syndrome ... We seek through this magazine to achieve a number of goals, which we list as follows: Publishing academic scientific works of research and studies on the subjects of society and sport. Ensuring the accumulation of knowledge, through published research and scientific studies in the fields of social sciences and mathematical sciences. - Through what this magazine deals with in scientific articles on the topics of society and sports; We are able to understand clearly and correctly what is happening in our social environment, not only that, but also working to give a set of solutions that enable smoothly overcoming social and mathematical problems. Taking care to improve academic knowledge through the objective and scientific revision of the cognitive approach included in it.

Annonce

اعلان

تعلن هيئة تحرير مجلة المجتمع والرياضة  التوقف عن  استقبال  المقالات من الاساتذة  والباحثين الاكادميين وطلبة الدكتورا من داخل وخارج الوطن 

 رابط المجلة  في البوابة الجزائرية للمجلات العلمية WWW.ASJP.cerist.dz  /  https://www.asjp.cerist.dz/revues/493

الا تفسار الاتصال بالبريد الالكتروني :revsocietysport81@gmail.com

رئيس التحرير

ا.د.شوقي قدادرة

 

 

 

24-02-2023


7

Volumes

13

Numéros

232

Articles


مستوى الفعالية الذاتية لدى أساتذة التعليم الابتدائي في تدريس المفاهيم العلمية في ضوء متغيرات الخبرة التدريسية والمؤهل العلمي

جدو هشام,  خلايفية محمد, 
2024-02-29

الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة مستوى الفعالية الذاتية لدى أساتذة التعليم الابتدائي في تدريس المفاهيم العلمية بالمقاطعة التربوية لوادي العلايق بولاية البليدة في ضوء متغيرات الخبرة التدريسية والمؤهل العلمي، حيث تكونت عينة الدراسة من (50) أستاذا موزعة بين الجنسين، ولتحقيق أغراض الدراسة تم استخدام مقياس معتقدات الفعالية الذاتية في تدريس العلوم لدى معلمي المرحلة الأساسية أثناء الخدمة STEBI-A الذي أعده اينوكس وريجز1990) Enochs & Riggs,)، وتوصلت الدراسة إلى أن أساتذة التعليم الابتدائي لديهم فعالية ذاتية مرتفعة في تدريس المفاهيم العلمية، كما توصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الفعالية الذاتية لدى أساتذة التعليم الابتدائي تعزى لمتغير الخبرة التدريسية، كما توصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الفعالية الذاتية لدى أساتذة التعليم الابتدائي تعزى لمتغير المؤهل العلمي، وفي ضوء هذه النتائج خرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات.

الكلمات المفتاحية: فعالية ذاتية؛ فعالية؛ مفاهيم علمية؛ تدريس العلوم


واقع تطبيق استراتيجية العصف الذهني من طرف أساتذة التربية البدنية والرياضية في الطور الثانوي

بدة مسعود,  بكاي إسماعيل,  عايدي مراد, 
2024-02-11

الملخص: تهدف الدراسة إلى معرفة واقع تطبيق استراتيجية العصف الذهني من طرف أساتذة التربية البدنية الرياضية في الطور الثانوي لبلدية ورقلة، ولتحقيق هذا الهدف قمنا بإجراء دراسة ميدانية على مستوى ثانويات بلدية ورقلة والباغ عددها 13 ثانوية، ولتحقيق هدف الدراسة تم استخدم المنهج الوصفي الذي يناسب طبيعة الدراسة، كما تم الاعتماد على مقياس استراتيجية العصف الذهني لجمع المعلومات، وقد تم توجيهه إلى عينة الدراسة والمكونة من 26 أستاذ التربية البدنية والرياضية في الطور الثانوي، والتي اختيرت بطريقة عشوائية من أصل مجتمع قوامه 34 أستاذ ، كما قمنا بمعالجة وتحليل البيانات المتحصل عليها باستخدام برنامج الإحصاء (الحزم الإحصائية للعلوم الإجتماعية، SPSS)، وفي الأخير خلصت الدراسة إلى أن مستوى تطبيق أساتذة التربية البدنية والرياضية للطور الثانوي لاستراتيجية العصف الذهني عال، كما توصلت الدراسة إلى أن الخبرة المهنية ليس لها تأثير بالنسبة لمستوى التطبيق، بالمقابل المستوى التعليمي كان له دور في تطبيق هذه الإستراتيجية لصالح حاملي شهادة الليسانس والماستر على حساب حاملي شهاد دكتوراة.,

الكلمات المفتاحية: استراتيجية العصف الذهني ; أستاذ التربية البدنية ; ا


أثر نظام التناوب ونوعية الوظيفة على التآزر الوظيفي لدى العاملين في المؤسسات الصناعية دراسة ميدانية بمؤسسة الضياء لصناعة الأجر بولاية توقرت

مجوجة الأمجد,  إسعادي فارس, 
2023-07-26

الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على درجة التآزر الوظيفي لدى العاملين في المؤسسات الصناعية، دراسة ميدانية على عمال مؤسسة الضياء لصناعة الأجر بولاية تقرت، و أثر متغيري (نظام التناوب و نوعية الوظيفة )، و لتحقيق هذه الأهداف تم استخدام المنهج الوصفي المسحي و ذلك بتطبيق استبيان للتآزر الوظيفي أعده الباحث و تم التأكد من خصائصه السيكومترية و كان على درجة عالية من الثبات و الصدق، تم تطبيقه على عينة مكونة من (50) عامل و عاملة، أسفرت نتائج الدراسة على أن درجة توافر أبعاد التآزر الوظيفي بدرجة متوسطة لدى عمال مؤسسة صناعة الأجر بتوقرت، و عدم وجود تأثير لمتغير نظام التناوب ( فريق العمل بالليل و فريق العمل بالنهار) و لا إلى متغير نوع الوظيفة (إداري ، ميداني ) لدى موظفي مؤسسة الضياء لصناعة الأجر بتوقرت، وانتهت الدراسة بمجموعة من التوصيات التي تساهم في الاهتمام بالموظفين من خلال إنماء القيم الإيجابية.

الكلمات المفتاحية: تآزر الوظيفي، عمال مؤسسة صناعة الأجر، نظام التناوب، نوع الوظيفة.


القيم الصحية داخل البيئة المدرسية الجزائرية في ظل كورونا كوفيد- 19 Health values within the Algerian school environment in the light of Corona Covid-19

خينش سعاد,  عمامرة سميرة, 
2024-03-30

الملخص: ملخص: هدفت الدراسة الحالية لمعرفة القيم الصحية داخل البيئة المدرسية الجزائرية في ظل كورونا كوفيد-19، ولمعالجة هذا الموضوع تم طرح التساؤل الرئيسي كالتالي: ما هي القيم الصحية داخل البيئة المدرسية الجزائرية في ظل كورونا كوفيد-19؟ تكمن أهمية هذه الدراسة باعتبار المدرسة مؤسسة اجتماعية تعليمية وامتداد وظيفي للأسرة تقوم على تربية النشء بالصورة المرغوبة وبأسلوب منتظم وكونها بيئة فاعلة تقوم على التعليم باعتباره ظاهرة اجتماعية يؤثر ويتأثر بها الطفل ويسهل بها غرس الكثير من الأخلاق والعادات الصحية الصحيحة خاصة في ظل وباء كورونا كوفيد-19، في حين تتضح أهمية الدراسة الحالية من خلال طبيعة المشكلة التي بصدد دراستها وهي القيم الصحية داخل البيئة المدرسية الجزائرية في ظل كورونا (كوفيد-19) ودور الحكومة الجزائرية في مجال حماية الصحة في الوسط المدرسي والإجراءات المتخذة لوقاية الطفل من الإصابة بفيروس كورونا في حين خلصت الدراسة بمجموعة من الاقتراحات والتوصيات. Abstract: The current study aimed to know the health values within the Algerian school environment in light of Corona Covid-19, and to address this issue, the main question was asked as follows: What are the health values within the Algerian school environment in light of Corona Covid-19 ? The importance of this study lies in the fact that the school is a social, educational institution and a functional extension of the family that is based on raising the young in the desired manner and in a regular manner, and that it is an effective environment based on education as a social phenomenon that affects and is affected by the child and facilitates the inculcation of a lot of healthy morals and habits, especially in light of the Corona Covid-19 epidemic While the importance of the current study is evident through the nature of the problem that it is about to study, which is the health values within the Algerian school environment in light of Corona (Covid-19), and the role of the Algerian government in the field of health protection in the school environment and the measures taken to protect the child from infection with the Corona virus, while it concluded Study with a set of suggestions and recommendations.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: القيم؛ الصحة؛ البيئة المدرسية؛ وباء كورونا كوفيد 19 ; values; the health; school environment; Corona Covid 19 epidemic.


اضطراب ما بعد صدمة البتر لمرضى السكري (دراسة ميدانية بمستشفى الحكيم عقبي مدينة قالمة) Post-Traumatic Stress Disorder for Diabetic Amputation Patients (empirical study in Al Hakim okbi hospital city of Guelma)

بلفتني منيرة,  غدايفي هند, 
2024-01-10

الملخص: ملخص: هدفت هذه الدراسة الى الكشف عن أعراض اضطراب ما بعد الصدمة لدى مرضى السكري مبتوري الأطراف حسب متغيري الجنس والسن، وكذا الكشف عن معدل انتشار أعراض هذا الاضطراب بين المرضى الذين عايشوا صدمة البتر وما لحقها من آثار نفسية، اعتمدت الباحثتان على المنهج الوصفي التحليلي، أن تم اختيار العينة بطريقة قصدية وذلك بالتعامل مع جميع مرضى السكري مبتوري الأطراف المترددين على مستشفى الحكيم عقبي بمدينة قالمة خلال الفترة الزمنية الممتدة مل بين شهري مارس وجوان من العام 2022 والتي بلغ قوامها (25) مريضا ومريضة، على أن يكون المرضى قد استوفوا مدة شهرا كاملا بعد عملية البتر مع تطبيق مقياس اضطراب ما بعد الصدمة PCL-5 من اصدار الجمعية الأمريكية للطب العقلي النسخة الخامسة المترجمة والمحكمة، وتوصلت نتائج الدراسة الى بروز أعراض اضطراب ما بعد الصدمة بدرجات متفاوتة في الشدة مع وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الجنس وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير السن لدى عينة الدراسة. Abstract: This study aimed to reveal the symptoms of post-traumatic stress disorder among diabetic amputees according to the variables of sex and age, as well as to reveal the prevalence of symptoms of this disorder among patients who have experienced the trauma of amputation and the psychological effects that followed. The researchers relied on the descriptive analytical approach where was the sample chosen intentionally way, by dealing with all diabetic amputees who frequent Al Hakim Okbi in Guelma City during the time period between March and June of the year 2022, which consisted of (25) patients who completed a full month after the amputation, with the application of the American Psychiatric Association’s Post Traumatic Stress Disorder Scale PCL-5 translated and refereed Fifth Edition. The study found the emergence of post*traumatic stress disorder symptoms with varying degrees of severity, with presence of statistically significant differences due to the variables of gender and the absence of statistically significant differences due to age in the study sample. .

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: اضطراب ما بعد الصدمة؛ مبتوري الأطراف؛ داء السكري. ; Keywords: Post-Traumatic Stress Disorder; Amputees; Diabetic


سوسيولوجيا التنمية المحلية في الجزائر – مدخل التغير التكنولوجي- Sociology of local development in Algeria -the gateway to technological change

نعمي نادية,  خريبش عبدالقادر, 
2024-02-11

الملخص: ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على التحول التكنولوجي واسهامه في تعزيز التنمية المحلية، وهذا باعتبار أن التكنولوجيا الركيزة الأساسية الأهم في التنمية والتي تستعمل كوسيلة للتعجيل بالتقدم الصناعي وبالتالي الرفاه الإجتماعي. فهي تلعب دورا هاما في تطوير الممارسات المحلية التي لا تتناقض مع الجديد وتتماشى مع الواقع الخصوصي لكل مجتمع، لهذا سعت الجزائر في بداية السبعينات من القرن الماضي الإعتماد على الصناعات المصنعة الثقيلة وبكفاءات جزائرية وهذا من خلال استراد التكنولوجيا الصناعية لتحقيق التنمية المحلية ورفاه الاجتماعي لساكنة. وخلصت هذه الدراسة إلى نتيجة مفادها أن عملية التحول التكنولوجي في الجزائر ضرورة حتمية اليوم في ظل التحولات العالمية ،فهي عملية شاملة ومترابطة يجب أن تعتبر ثقافة من أجل النهوض بالتنمية. Abstract: The aim of this study is to highlight the technological transformation and its contribution to enhancing local development, considering that technology is the most important cornerstone in development, and is used as a means to accelerate industrial progress and thus social welfare. It plays an important role in developing local practices that do not contradict the new and are in line with the specific reality of each society. Therefore, Algeria sought in the early 1970s to rely on heavy manufacturing industries with Algerian competencies through the importation of industrial technology to achieve local development and social welfare for its population. This study concludes that the process of technological transformation in Algeria is an inevitable necessity today in the face of global transformations. It is a comprehensive and interconnected process that should be considered a culture in order to promote development

الكلمات المفتاحية: التكنولوجيا ; التحول التكنولوجي ; التنمية المحلية ; التنمية المستدامة; Technology ; technological transformation ; local development ;sustainable development


السلوك التكيفي للمراهقين المعاقين سمعيا و علاقته بالتحصيل الأكاديمي في مادة الرياضيات .Adaptive behavior of hearing-impaired adolescents and its relationship to academic achievement in mathematics

حبيطوش رياض,  سعد الحاج,  قندوز محمود, 
2024-03-30

الملخص: هدفت الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين الدرجة الكلية للسلوك التكيفي ( التكيف الشخصي و التكيف الاجتماعي) و التحصيل الاكاديمي في مادة الرياضيات لعينة تتكون من 30 مراهق متمدرس من المعاقين سمعيا أعمارهم بين 12 و 18 سنة . استخدمنا مقياس السلوك التكيفي للمراهقين المعاقين سمعيا للباحث رشاد (2009) و نقاط التحصيل الأكاديمي في مادة الرياضيات للفصل الثاني من الموسم الدراسي 2021/2022 بمدرسة الأطفال المعوقين سمعيا لتيسمسيلت و اعتمدنا على المنهج الوصفي لأنه المناسب لدراستنا الحالية و كانت النتائج :توجد علاقة ارتباطية دالة احصائيا بين السلوك التكيفي و درجات التحصيل الأكاديمي في مادة الرياضيات لعينة الدراسة . مستوى السلوك التكيفي لعينة الدراسة و مستوى التحصيل الأكاديمي لعينة الدراسة فوق المتوسط . لا توجد فروق دالة إحصائيا في السلوك التكيفي تعزى لمتغيرات الدراسة. لا توجد فروق دالة إحصائيا في درجات التحصيل الأكاديمي تعزى لمتغيرات الدراسة The study aimed to reveal the relationship between the total degree of adaptive behavior (personal adaptation; social adaptation) and academic achievement in mathematics for a sample of 30 educated adolescents with hearing impairments ( 12 to 18 years) We used the Adaptive Behavior Scale for Hearing Impaired Adolescents by Rashad (2009) and the achievement points in mathematics for the second semester of the 2021/2022 School for Hearing Impaired Children in Tissemsilt, the results:There is a statistically significant correlation between adaptive behavior and the academic achievement scores in mathematics for the study sample ,The level of adaptive behavior and the level academic achievement of the sample is above average. There are no statistically significant differences in adaptive behavior due to study variables .There are no statistically significant differences in the academic achievement scores due to the study variables.

الكلمات المفتاحية: سلوك تكيفي ; تكيف شخصي ; تكيف اجتماعي ; مراهق معاق سمعيا ; تحصيل أكاديمي ; Adaptive behavior ; personal adjustment ; Social adjustment ; hearing impaired adolescent ; academic achievement


اتجاهات أساتذة المواد العلمية في التعليم المتوسط نحو التدريس بإستراتيجية التعلّم باللعب

حماده محمد السعيد,  باللموشي عبد الرواق, 
2024-03-16

الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على اتجاهات أساتذة المواد العلميّة في التعليم المتوسط نحو التدريس بإستراتيجية التعلم باللعب، لقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي، وقد تمّ تصميم استبانة متكونة من 34 فقرة لقياس اتجاهات أساتذة المواد العلميّة في التعليم المتوسط نحو التدريس بإستراتيجية التعلم باللعب، بعد تطبيق الصورة الأولية لها متكونة من 37 فقرة على العيّنة الاستطلاعية المتكونة من 30 أستاذاً وأستاذة، من 4 متوسطات تمّ اختيارها عشوائياً من أصل 9 متوسطات، والتأكد من صدقها وثباتها، طبقت على عينة متكونة من 50 أستاذاً وأستاذة في صورتها النهائية، تمّ اختيارها عن طريق المسح الشامل من 5 متوسطات وللإجابة عن تساؤلات الدراسة استخدم الباحث أساليب إحصائية (المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، بالإضافة إلى استخدام اختبار (ت) لعيّنة واحدة و لعيّنتين مستقلتين، واختبار تحليل التباين الأحادي). حيث توصّلت نتائج الدراسة إلى أنّ اتجاهات أساتذة المواد العلميّة في التعليم المتوسط نحو التدريس بإستراتيجية التعلم باللعب متوسطة كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائياً في اتجاهاتهم نحو التدريس بإستراتيجية التعلم باللعب تعزى لمتغيّرات الجنس، الخبرة المهنية، التكوين، ومادة التدريس. This study aimed to identify the attitudes of teachers of science subjects in intermediate education towards teaching with the learning-by-play strategy. Its preliminary form consists of 37 items on the survey sample consisting of 30 male and female professors, from 4 randomly selected averages out of 9 averages, and to ensure its validity and reliability. 5 averages To answer the questions of the study, the researcher used statistical methods (arithmetic means and standard deviations, in addition to using the t-test for one sample and two independent samples, and the one-way analysis of variance test). Where the results of the study concluded that the attitudes of teachers of scientific subjects in intermediate education towards teaching with the learning-by-play strategy are moderate, and the results showed that there were no statistically significant differences in their attitudes towards teaching with the learning-by-play strategy due to the variables of gender, professional experience, training, and teaching subject.

الكلمات المفتاحية: الاتجاهات، أساتذة المواد العلمية، التدريس، إستراتيجية التعلّم باللعب


Management with competencies among the heads of the national sports federations in Algeria in the light of strategic management standards and ways to develop them

ساغي عبد القادر, 
2024-03-17

Résumé: Abstract: In light of the growth of multiple strategies, this study examines the reality of management with competencies among the heads of national sports federations. Algeria is one of the countries that developed appropriate strategies to attract, develop and improve competencies and use of them in the management process to reach the point of excellence. For this reason, the sports federations kept pace with these developments and included competencies as a basic axis in their management strategies, on which we focused in our study by finding out about the availability of (administrative, personal, technical, cognitive and cultural competencies) among the heads of sports federations in Algeria in the light of strategic management standards and ways to develop them, where we relied on the descriptive approach with the study community consisting of (administrators and managers) of sports federations. The sample was chosen in a deliberate way, and the questionnaire was distributed and it was designed in light of the objectives and questions of the research. In light of the research sample and data collection tools used, as well as the results and statistical treatments, it has been concluded that the heads of the Algerian sports federations possess a high level of efficiency and are governed by a comprehensive system of competences, knowledge, and skills, which reflects positively on the framework of their pursuit of excellence.

Mots clés: Keywords: Management by competencies; Strategic management; Sports federations.


Strikes in the education sector "Sociological approach."

سني براهيم,  الذهبي إبراهيم, 
2024-03-21

الملخص: The education sector frequently witnesses disruptions and protests by its employees, which negatively affect the educational process and have a general negative impact on students and society. The sociological approach to strikes in the education sector aims to understand this complex social phenomenon and analyze it from a social, cultural, and economic perspective, by studying the reasons that drive employees in this sector to protests and strikes, and analyzing the relationship between unions, employees, and employers and their role in this phenomenon. In addition, the sociological approach examines the different types of strikes in the education sector, their characteristics, and their impact on the education system and society as a whole. In summary, the sociological approach to strikes in the education sector is an important tool to understand this complex social phenomenon, analyze it comprehensively, and identify appropriate solutions to reduce these disruptions and improve the quality of life for everyone. الإضراب حق كفله الدستور والقوانين في مختلف الدول نظرا لما يكتسيه من أهمية في الحفاظ على الحقوق وتحسين ظروف العمل من أجل تحقيق التنمية وزيادة مردود العمل على البذل والعطاء ويعد الإضراب من بين المظاهر التي يعبر بها العاملون عن تردى أوضاعهم سواء الاجتماعية أو الاقتصادية أو الإدارية وما يتعلف بظروف العمل عموما إذ تتعدد الأسباب الدافعة إليه والأهداف المتوخاة منه ويعد قطاع التربية من المرافق العمومية التي شهدت تناميا لهذه الظاهرة وخاصة الوطنية منها والتي يقوم بها المعلمون في مختلف المراحل التعليمية. و تجدر الإشارة أن الساحة تشهد تطورا في وقتنا الحاضر و ذلك نظرا لكون البرلمان الجزائري صادق ، يوم الثلاثاء07 مارس 2023 على مسودة قانون يتعلق بممارسة الحق النقابي، حيث تجدر الإشارة الى ان لجنة الشؤون الاجتماعية لم توافق سوى على أربعة تعديلات طفيفة من مجموع 56 تعديلاً اقترحه النواب. وقال وزير العمل يوسف شرفة خلال الجلسة إن "مشروع القانون سيؤطر العمل النقابي ويعزز دور المنظمات النقابية في الدفاع عن الحقوق وتحقيق العدالة الاجتماعية، ويسمح ببروز منظمات نقابية قوية في الساحة الوطنية ويدعم حرية العمل النقابي ويفعل دورها في الدفاع عن الحقوق الأساسية للعمال". وتجاهلت الحكومة مطالب 31 نقابة مستقلة دعت إلى سحب المسودة. واعتبرت النقابات أن قانون الحق النقابي، إضافة الى مسودة قانون الحق في الإضراب، الذي ستتم مناقشته الأسبوع المقبل "يتضمنان مساسا خطيرا وغير مسبوق بالحقوق والحريات النقابية". ونبهت إلى "مخالفتهما للدستور والاتفاقيات الدولية، ويقضي على الحريات النقابية والعمل النقابي"، مهددة بتصعيد الموقف في حال تمريرهما. لذا سنحاول في هذا المقال التطرق إلى التراث النظري لمفهوم الإضراب و تراثه النظري و خاصة ما يتعلق بالتعريفات والخصائص خاصة الجوانب المشرعة له والقوانين الضابطة له وتبيين بعض آثاره وانعكاساته كما وسنحاول عرض أهم الأسباب الكامنة وراء قيام المعلمين بالإضرابات الوطنية التي شلت قطاع التربية في غير ما مرة والتي ما تفتأ تتجدد كل موسم دراسي تقريبا كما وسنسلط الضوء على كرونولوجيا الإضراب التي شهدها القطاع ومساهمة النقابات في ذلك بعرض تجربة المعلم الجزائري مع الإضراب كون هذا القطاع حساس و يمس شريحة كبيرة من الموظفين و تنعكس آثاره على الأسر و يعتر من الأمور التي تشغل اهتمام قطاع واسع من المواطنين.

الكلمات المفتاحية: Strikes, unions, education sector, sociological approach. Union militancy


مستوى الوعي بتحديات العولمة لدى الأستاذ الجامعي -دراسة ميدانية لعينة من أساتذة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية ورقلة-

عبدي صالح, 
2024-03-17

الملخص: هدفت الدراسة الحالية التعرف على مستوى الوعي بتحديات العولمة لدى الأستاذ الجامعي، وإلى الفروق في استجابة العينة في مستوى الوعي بتحديات العولمة لدى الأستاذ الجامعي تعزى لمتغير الرتبة، واعتمد الباحث على المنهج الوصفي والاستبيان كأداة لجمع البيانات وتمثلت العينة (عشوائية طبقية) في 20 أستاذ بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية (جامعة قاصدي مرباح ورقلة) وقد أظهرت النتائج أن الأستاذ الجامعي يتميز بمستوى مرتفع في الوعي بتحديات العولمة، و لا توجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابة العينة في مستوى الوعي بتحديات العولمة لدى الأستاذ الجامعي تعزى لمتغير الرتبة، وخلصت الدراسة إلى مجموعة من الاقتراحات. الكلمات المفتاحية: تحديات العولمة ; الأستاذ الجامعي ; الرتبة. The current study aimed to identify the level of awareness of the challenges of globalization among the university professor, and to the differences in the response of the sample in the level of awareness of the challenges of globalization among the university professor due to the grade variable, and the researcher relied on the descriptive approach and the questionnaire as a tool for data collection and the sample was represented (stratified random) in 20 professors at the Institute of Sciences and Techniques of Physical and Sports Activities (Kasdi Merbah University of Ouargla) The results showed that the university professor is characterized by a high level of awareness of the challenges of globalization, and there are no statistically significant differences in The response of the sample in the level of awareness of the challenges of globalization among the university professor is attributed to the grade variable, and the study concluded a set of suggestions. Keywords: globalization challenges; university professor ; grade.

الكلمات المفتاحية: تحديات العولمة ; الأستاذ الجامعي ; الرتبة. ; globalization challenges; university professor ; grade


initiation à la thérapie centrée sur le client

مخزم كهينة, 
2024-02-02

Résumé: La thérapie centrée sur le client considère la manière d’être du thérapeute avec le client comme des conditions nécessaires d’un processus psychothérapeutique qui améliore la qualité de vie de l’être en souffrance. L’objectif principal de cet article est de présenter la thérapie centrée sur le client, son objectif, ses conditions, ses hypothèses et philosophie, les attitudes et les techniques thérapeutiques. Ainsi, l’article vise à exposer le champ d’application, les conditions d’indications et les limites de cette thérapie. Cet article est particulièrement destiné aux étudiants, mais aussi aux débutants dans le domaine de la santé et vise à susciter la curiosité et l’intérêt qu’ils portent à la thérapie centrée sur le client. Abstract: Client-centred therapy considers the therapist’s way of being with the client as necessary conditions for a psychotherapeutic process that improves the quality of life of the suffering individual. The main objective of this article is to present client-centered therapy, its objective, conditions, assumptions and philosophy, therapeutic attitudes and techniques. Thus, the article aims to outline the scope of application, indications and limitations of this therapy. This article is especially aimed at students of psychology, but also at beginners in the field of health and aims to arouse curiosity and interest in client-centred therapy.

Mots clés: thérapie centrée sur le client ; counseling ; Rogers ; attitudes thérapeutique ; technique thérapeutique. ; client-centred therapy ; counselling ; therapeutic attitudes ; therapeutic technique


The Relationship between Regular Participation in Sports Competitions and the Development of certain Physical Characteristics among Football Players during the First Half of the Season. « A Field Study on the first Team of Esperance Guelma E.S.G »

قجاجة سليم,  حيمودي احمد, 
2024-02-18

Résumé: This study aimed to investigate the relationship between regular participation in sports competitions and the development of some physical characteristics, namely aerobic endurance and explosive power, among football players during the first half of the season. A descriptive approach was used, and a sample of 20 football players from the first team (senior players) of Esperance Guelma was selected based on their participation levels in official matchs, it was divided into two groups, the first includes the 10 most participating players during club competitions in the leg, while the second group consisted of the 10 least participating players. Physical tests were administered at the beginning and the end of the first half of the football season, and the results were analyzed using the statistical package program (SPSS). The findings of the study supported our hypothesis, showing that regular participation in sports competition is significantly related to the development of aerobic endurance and explosive power among first team football players. These findings have implications for coaches and athletes seeking to optimize training strategies and improve athletic performance.

Mots clés: Sports competition ; Physical characteristics ; Football ; Aerobic Endurance ; Explosive Power


دور التكنولوجيا الرقمية في حوكمة القرار داخل المؤسسات الرياضية الجزائرية. المركب الرياضي لولاية بسكرة- نموذجا -

سليماني محمد,  جلال صلاح الدين, 
2023-07-26

الملخص: ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على دور التكنولوجيات الرقمية في حوكمة القرار داخل المؤسسات الرياضية، واستخدم الباحثان المنهج الوصفي بالأسلوب المسحي لملائمته طبيعة المشكلة ولتحقيق أهداف الدراسة واختبار الفرضيات، تم إعداد استبيان وتحليله عن طريق البرنامج الإحصائي spss، حيث تم توزيع 16 إستمارة على موظفي إدارة مركب المتعدد الرياضات ببسكرة، وتم التوصل إلى تحقيق الهدف المرجو من الدراسة. ولعل أهم النتائج المتوصل إليها،أن لاستخدام البرمجيات والمعالجات والبيانات الرقمية دور في تحقيق حوكمة القرار داخل المؤسسات الرياضية. Abstract: This study aims to identify the role of digital technologies in the governance of decision within sports institutions, and the researchers used the descriptive approach in a survey method to suit the nature of the problem and to achieve the objectives of the study and test hypotheses, a questionnaire was prepared and analyzed by the statistical program spss, where 16 forms were distributed to the employees of the complex management Multi-sports in Biskra, and the desired goal of the study was achieved. Perhaps the most important results reached, the use of software, processors and digital data has a role in achieving decision governance within sports institutions.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية : التكنولوجيات الرقمية؛ حوكمة القرار؛ المؤسسات الرياضية؛ المعالجة الرقمية؛البرمجة. Keywords: Digital technologies; decision governance; sports institutions; digital processing; programming


الممارسة الرياضية و دورها في تعزيز بعض القيم الأخلاقية لدى الطالب الجامعي ( دراسة ميدانية بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية و الرياضية بالأغواط )

بن الطيرش ربحية, 
2024-01-26

الملخص: ملخص: تهدف الدراسة الى التعرف على دور الممارسة الرياضية في تعزيز بعض القيم الأخلاقية لدى الطالب الجامعي، اعتمدنا على المنهج الوصفي نظرا لملائمته مع الدراسة، و لتحقيق ذلك أجريت الدراسة على عينة من(82) طالب و طالبة من طلبة الليسانس بمعهد علوم و تقنيات النشاطات البدنية و الرياضية بالأغواط، و تم استخدام المنهج الوصفي لملائمته مع طبيعة الدراسة، و قد طبقت استمارة استبيان و احتوت الاستمارة على 4 محاور، محور خاص بالممارسة الرياضة و 3 محاور للقيم الأخلاقية ( قيمة حسن الخلق، قيمة التواضع، قيمة التعاون )، و من نتائج الدراسة توصلنا أنه توجد علاقة ارتباطية بين الممارسة الرياضية و القيم الأخلاقية للطلبة . الكلمات المفتاح : الممارسة الرياضية ؛ القيم الأخلاقية ؛ الطالب الجامعي . Abstract: The study aime to identify the role of sports practice in promoting some moral values of the university student , we relied on the descriptive approach to its suitability with the study , to achieve this , the study was conductedon a sample of (82) male and female undergraduate students at the institute of science andtechnology of physical and sports activities in laghout , the descriptive approach was used to suit it with the nature of the study , aquestionnaire was applied and the form contained 04 axes, one for sports practice and 03 axes for moral values ,( the value of good manners, the value of humility, the value of cooperation ), and from the results of the study, we found that there is a correlation between sports practice and students moral values. Keywords: sports practice ; moral values ; undergraduate student

الكلمات المفتاحية: الممارسة الرياضية ; القيم الاخلاقية ; الطالب الجامعي ; sports practice ; moral values ; undergraduate student


اختبار السرعة الهوائية القصوى المثلثي للسباحة "lavoie 1985 " و علاقته باختبار السرعة الهوائية القصوى المستطيلي "400م" للسباحة

حاج مكناش مرزاق,  قرقور محمد, 
2024-01-21

الملخص: ملخص: تهدف هذه الدراسة عن البحث في امكانية وجود علاقة بين اختبار السرعة الهوائية القصوى المثلثي و اختبار السرعة الهوائية القصوى المستطيلي . و للتوصل الى النتائج توجب علينا انتهاج المنهج الوصفي . بعد القيام بالاختبارين على عينة متكونة من 20 سباح تبين انه لا توجد علاقة بين الاختبار المثلثي و اختبار المستطيلي الخاصين بالسرعة الهوائية القصوى Abstract: This study aims to investigate the possibility of a relationship between the trigonometric maximum aerobic speed test and the rectangular maximum aerobic speed test. In order to reach the results, we had to follow the descriptive approach. After conducting the two tests on a sample of 20 swimmers, it was found that there was no relationship between the trigonometric test and the rectangular test of the maximum aerobic speed for swimming.

الكلمات المفتاحية: السرعة الهوائية القصوى ; اختبارات مثلثية ; اختبارات مستطيلية ; ؛ سباحة ; vma ; سباحة حرة


المعالجة الإعلامية لخطاب العنف والتسامح في الصحافة الجزائرية جريدة الشروق اليومي الجزائرية أنموذجا--

هابة طارق, 
2024-02-21

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى كشف النقاب عن كيفية معالجة الصحافة الجزائرية لخطاب العنف والتسامح في المجتمع الجزائري ، وذلك من خلال إستخدام جريدة الشروق اليومي الجزائرية كنموذج للدراسة، حيث تم الاعتماد على أداة تحليل المضمون كأداة للدراسة ، و تم إختيار وحدة الموضوع كوحدة للتحليل ، فيما جاءت عينة الدراسة مشكلة من 30 عدد يتناول هذا الموضوع بداية من 01 جانفي 2022 إلى غاية 20 نوفمبر 2022 عن طريق المعاينة غير الاحتمالية العمدية (القصدية)، وتوصلت الدراسة في الأخير إلى مجموعة من النتائج التي تعبر عن أشكال خطاب العنف والتسامح الأكثر إنتشارا في الجزائر بالإضافة إلى إبراز أهم الفاعلين في مجال مكافحة هذه الظاهرة و التعرف على الموقع الذي خصصته الجريدة لنشر الأخبار والموضوعات المتعلقة بالعنف والتسامح ، وأهم الأشكال الفنية المستخدمة في الكتابة الصحفية لخطاب العنف والتسامح . Abstract: This study aims to reveal how the Algerian press treats the discourse of violence and tolerance in Algerian society, through the use of the Algerian daily echorouk newspaper as a model for the study, where the content analysis tool was relied on as a tool for the study, and the subject unit was chosen as the unit of analysis, while a sample The study consisted of 30 issues dealing with this topic from January 1, 2022 until October 15, 2022 through a non-probabilistic (intentional) examination. The study finally reached a set of results that express the most prevalent forms of violence and tolerance discourse in Algeria, in addition to highlighting The most important actors in the field of combating this phenomenon and identifying the site allocated by the newspaper to publish news and topics related to violence and tolerance, and the most important technical forms used in journalistic writing of the discourse of violence and tolerance

الكلمات المفتاحية: الصحافة الجزائرية ، خطاب العنف والتسامح ، جريدة الشروق اليومي الجزائرية ، تحليل المضمون .


The level of social intelligence among University students in Biskra

سعاده سليم,  شتيوي عبد المالك, 
2024-04-15

الملخص: The aim of the current study was to determine the level of social intelligence among students of the Institute of Sciences and Technologies of Physical and Sports Activities, and to identify whether there are differences in social intelligence levels between students of the Institute of Sciences and Technologies of Physical and Sports Activities based on their academic level. Additionally, the study aimed to determine whether there are differences in social intelligence levels between students of the Institute of Sciences and Technologies of Physical and Sports Activities and students of other majors. For this purpose, the researchers used a descriptive methodology on a sample of (420) male and female students who were selected using random sampling. The researchers used the Social Intelligence Scale by Mr. Abu Hashem (2008), and the data was statistically analyzed using SPSS version 25. The results showed that the level of social intelligence among students of the Institute of Sciences and Technologies of Physical and Sports Activities is high. Additionally, statistically significant differences were found in the level of social intelligence among students of the students of the Institute of Sciences and Technologies of Physical and Sports Activities based on their academic level, while there were no statistically significant differences in the level of social intelligence between students of the students of the Institute of Sciences and Technologies of Physical and Sports Activities and students of other majors. هدفت الدراسة الحالية الى معرفة مستوى الذكاء الاجتماعي لدى طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية ، وتحديد ما اذا كان هناك فروق في مستوى الذكاء الاجتماعي بين طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بسكرة حسب المستوى الدراسي ، وكذا معرفة ما اذا كان هناك فروق في مستوى الذكاء الاجتماعي بين طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية وطلبة الكليات الأخرى ، ولهذا الغرض استخدام الباحثان المنهج الوصفي على عينة متكونة من (420) طالبا وطالبة تم اختيارهم بطريقة العينة الحصصية العشوائية ، واستخدم مقياس الذكاء الاجتماعي للسيد أبو هاشم (2008)، وتمت معالجة البیانات احصائیا باستخدام برنامج 25 spss وأظهرت النتائج أن مستوى الذكاء الاجتماعي لدى طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية مرتفع ،كما أظهرت أيضا وجود فروق دالة احصائيا في مستوى الذكاء الاجتماعي لدى طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية حسب المستوى الدراسي، في حين أنه لا توجد فروق دالة احصائيا في مستوى الذكاء الاجتماعي بين طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية وطلبة التخصصات الأخرى.

الكلمات المفتاحية: Social Intelligence; University Students; Students of the Institute


عوائق التعلم في المدرسة الابتدائية Obstacles of learning at primary school

لخويمس قويدر,  قنوعه عبد اللطيف, 
2024-03-30

الملخص: يعتبر الخطأ في البيداغوجيا الحديثة استراتيجية للتعليم والتعلم، ومن خلال أخطاء المتعلمين تتجلى عوائق التعلم والتي ينبغي تجاوزها لتحسين عملية التعلم، وفي بحثنا هذا نسعى الى الكشف عن تلك العوائق في المرحلة الابتدائية ومعرفة مدى انتشارها لدى تلاميذ هذه المرحلة. استخدمنا في دراستنا المنهج المختلط (الكيفي الكمي) الاستكشافي، واخترنا المقابلة كأداة لجمع البيانات الكيفية كمرحلة أولى ثم شبكة ملاحظة لتكميم البيانات في مرحلة ثانية، وقد أجريت الدراسة على عينة متكونة من 30 استاذا و136 تلميذا في المدرسة الابتدائية بولاية الوادي في الفترة ما بين أكتوبر الى مارس من السنة الدراسية 2022/2023. وتوصلت الدراسة الى وجود مجموعة من عوائق التعلم منها النفسية كتشتت الانتباه، النسيان، الخجل، الخوف، وعوائق بيداغوجية منها عدم وجود مجال زمني لاكتساب مهارة الكتابة والقراءة في البرامج، ونقص الوسائل التدريسية، وعوائق اجتماعية – ثقافية من اكثرها انتشارا عدم تواصل الأولياء مع المدرسة، الإهمال، ثم إبستمولوجية كاستغراق وقت طويل في الكتابة، الصعوبة الحساب، الخلط بين الحروف ،كتابة الحروف والأعداد مقلوبة. In modern pedagogy, error is considered a strategy for teaching and learning, and through learners’ mistakes, obstacles to learning are revealed that must be overcome to improve the learning process. In this research, we seek to uncover these obstacles in the primary stage and find out the extent of their spread among students at this stage. In our study, we used a mixed exploratory (qualitative-quantitative) approach, and we chose the interview as a tool for collecting qualitative data as a first stage, then an observation network to quantify the data in a second stage. The study was conducted on a sample consisting of 30 teachers and 136 students in the primary school in El Oued State in the period between October to March of the 2022/2023 academic year. Th e study found that there are a group of obstacles to learning, including psychological, pedagogical, and socio-cultural obstacles, then epistemological.

الكلمات المفتاحية: عوائق التعلم ; عوائق نفسية ; عوائق بيداغوجية ; عوائق إبستمولوجية ; عوائق اجتماعيةــ ثقافية ; learning obstacles ; psychological obstacles ; pedagogical obstacles ; epistemological obstacles ; socio-cultural obstacles.


قراءة لظاهرة العنف المدرسي في ضوء النظريات المفسرة لها.

العقون صالح, 
2024-03-30

الملخص: نسعى في مقالنا هذا الى تقديم قراءة لظاهرة العنف المدرسي في ضوء النظريات المفسرة لها وذلك من خلال عرض لاهم النظريات التي تناولت بالتحليل ظاهرة العنف وفقا لتصوراتها الخاصة ومنطلقاتها الأساسية ثم القيام بإسقاط تصورات هذه النظريات وتفسيراتها على ظاهرة العنف المدرسي ساعين من وراء ذلك الى تقديم تحليل سوسيولوجي لهذه الظاهرة من خلال الكشف عن مختلف صياغاتها وفق النظريات التي تم التركيز عنها مع تحليل ذلك وفقا لمنطلقات واليات سوسيولوجية ان ما ينبغي التأكيد عيه هنا هو ان هذه النظريات قد سعت الى تفسير ظاهرة العنف الاجتماعي مركزة على مجموعة من العوامل الأساسية التي تراها كل نظرية بأن لها الدور الكبير والمباشر في نشوء هذه الظاهرة الا ان ما نؤكد عليه كذلك هو ان جملة الرؤى التي قدمتها هذه المقاربات النظرية تساهم في تقديم صورة شاملة تساهم في فهم الظاهرة بصورة اشمل ومن ثمة تقديم مقترحات لعلاجها. Abstract In our paper, we aim to provide a deep analysis of school violence in light of explanatory theories. This involves presenting key theories that have already analyzed violence, each offering unique perspectives and fundamental foundations. Subsequently, we apply these theories and their interpretations to the phenomenon of school violence, seeking to offer a sociological analysis by revealing its various formulations based on the already-mentioned theories. This analysis includes an examination according to sociological frameworks, exploring the perspectives and mechanisms involved It is crucial to emphasize that these theories have sought to explain the social phenomenon of violence, focusing on a set of fundamental factors that each theory sees as playing a significant and direct role in the emergence of this phenomenon. However, it is also important to highlight that the collective insights provided by these theoretical approaches contribute to presenting a comprehensive picture that enhances our understanding of the phenomenon more broadly, thereby offering suggestions for its

الكلمات المفتاحية: العنف المدرسي- النظرية